مجله ماشین

ساخت وبلاگ

خودروی کشف حجاب‏ کنندگان ممنوع ‏الخدمت می‏شود. این را چندی پیش سخنگوی ناجا اعلام کرد و در آن، نه از توقیف خودرو خبری بود و نه جریمه! این‏بار ممنوع‏ الخدمت شدن خودروها بر سر زبان است و این سوال مطرح می ‏شود: منظور از ممنوع‏ الخدمت شدن چیست و چگونه امکان اجرا می ‏یابد؟

«خبرماشین» - مهندس سید حسن امامی / خودروی کشف حجاب‏ کنندگان ممنوع ‏الخدمت می‏شود. این را چندی پیش سخنگوی ناجا اعلام کرد و در آن، نه از توقیف خودرو خبری بود و نه جریمه! این‏بار ممنوع‏ الخدمت شدن خودروها بر سر زبان است و این سوال مطرح می ‏شود: منظور از ممنوع‏ الخدمت شدن چیست و چگونه امکان اجرا می ‏یابد؟ 

در پنجمین نشست خبری ناجا، سردار «سعید منتظرالمهدی»، سخنگوی نیروی انتظامی گفت: سامانه جدید ثبت تخلفات برای برخورد با هنجارشکنی در هنگام رانندگی، اعم از کشف حجاب، حرکات نمایشی و مخاطره‏آمیز و دور دور کردن، راه‏اندازی شده و از این پس با این هنجارشکنان برخورد جدی صورت می‏گیرد. 

سامانه جدیدی برای ثبت تخلفات رانندگی در اختیار مسؤولان، مدیران کشور و مأموران نیروی انتظامی قرار گرفته تا مواردی از جمله بدحجابی، حرکات نمایشی و خطرآفرین و تخطی از هنجارها را اعلام کند. 

درصورت مشاهده پلیس‏های راهور و امنیت اخلاقی در مورد کشف حجاب داخل خودرو، خودرو به پارکینگ منتقل و رسیدگی قانونی انجام خواهد شد و با هماهنگی مراجع قضایی در صورتی که شکایتی ارائه شود، شکایت مورد رسیدگی قرار می‏گیرد. براین اساس خودروی این افراد ممنوع‏الخدمت شده و نمی‏توانند خرید و فروش کرده، عوارض پرداخت کرده و تمام نیازهای یک خودرو انجام نخواهد شد. سوال اینجاست، منظور از ممنوع‏الخدمت شدن خودروها چیست و تا کجا می‏تواند با اصل تجاوز نکردن به حریم شخصی، در تضاد نباشد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، یکی از وکلای پایه یک دادگستری در این خصوص می‏گوید: درباره مفهوم حریم خصوصی تاکنون نظرات زیادی ابراز شده است. حقوقدانان آن را محدوده‏ای می‏دانند که ورود به آن مستلزم صدور حکم قضایی باشد. برخی هدف از حریم خصوصی را اماکن و اشیاءیی می‏دانند که بدون تجسس، دسترسی به آنها ممکن نباشد. این عبارت اما با شخصیت، کرامت، حقوق اساسی و آزادی‏های فردی انسان گره خورده و بر ضرورت برخورداری از امنیت، آرامش و خلوت خاص بشر و تمایل او به محرمانگی، تنهایی و دوری از انظار، نظر دارد. برخی حقوقدانان علاوه بر مسکن، محل استراحت و زندگی، خودرو، ارتباطات، مراسلات و سایت‏های خصوصی افراد را شامل محدوده حریم خصوصی می‏دانند. 

خودرو جزء حریم شخصی نیست 

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر این‏که دیگر خودرو جزء حریم شخصی افراد محسوب نمی‏شود، عنوان می‏کند: حقوقدانان خودرو را نیز در زمره اشیاء متعلق به انسان، حریم خصوصی تلقی می‏کردند، تا آن‏که تبصره ماده 5 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر به منازعات حقوقی پایان داده و مقرر داشت، اماکنی که بدون تجسس در معرض دید عموم قرار می‏گیرند، مانند قسمت‏های مشترک آپارتمان‏، هتل، بیمارستان‏ و نیز وسایل نقلیه، مشمول حریم خصوصی نیست. 

با تصویب و اجرای این قانون به نظر می‏رسد جرایمی که در خودرو اتفاق می‏افتد، از جمله جرایم مشهود بوده و مشمول ماده 55 قانون آیین دادرسی کیفری نیست. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، در عین این‏که باید در نظر داشت قانون، ناظر بر قسمت‏های آشکار خودرو بوده و آن بخش که بسته و نامکشوف است، مانند داشبورد و صندوق‏عقب از این قاعده مستثنا است. 

وی در خاتمه خاطرنشان می‏کند: تاکنون مقرراتی تحت عنوان ممنوع‏الخدمت کردن خودرو یا امکان ممانعت قانونی از نقل و انتقال آن به تصویب نرسیده، اما آنچنان که گفتیم براساس قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر، جرم واقع شده در خودرو جرم مشهود محسوب است، مشروط بر آن‏که آنچه به‏عنوان جرم از آن یاد می‏شود، فعل یا ترک فعلی باشد که در مقررات حاکم برای آن مجازات تعیین شده باشد. 

بنابراین هرگونه رفتاری را نمی‏توان جرم مشهود تلقی کرد. درباره بدحجابی نیز تنها تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته که زنانی را که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عموم ظاهر می‏شوند، مستحق حبس یا جزای نقدی دانسته، حال که خودرو حریم خصوصی محسوب نمی‏شود، می‏توان زنان بد حجاب داخل آن را نیز تحت تعقیب قرار داد. 

با وجود این احوال، بنیان اعتماد اجتماعی بر اساس امنیت نهاده شده و رعایت حرمت و کرامت انسان ایجاب می‏کند که با مقررات کیفری به دیده احتیاط نگریسته شود و مصادیق آن با دقت و احتیاط و آبروداری برگزیده شود که به آن بخش از سرمایه اجتماعی که در گرو امنیت و آرام و قرار انسان تحصیل می‏شود، خدشه‏ای وارد نیاید. 

حال باید منتظر باشیم و ببینیم آیا خودروهای هنجارشکن، در پارکینگ‏ خانه‏ها یا در کوچه و خیابان خاک می‏خورند و به فروش نمی‏روند؟ آیا خریدار باید پیش از خرید خودروی مطلوب، از مراجع قضایی استعلام بگیرد و ببیند مبادا خودروی مطلوبش پیشتر ممنوع‏الفروش بوده و اجازه خرید آن را ندارد؟ نیروی انتظامی برای محقق شدن هدفش، به چه وسایلی توسل خواهد جست؛ اما سوال اصلی اینجاست چگونه جریمه، توقیف خودرو، منع پرداخت عوارض، منع فروش خودرو و محرومیت‏های دیگر می‏خواهد اجرایی می‏شود؟ به‏عنوان مثال اگر یک فرد صاحب ماشین نباشد و بدحجابی او باعث ممنوع‏الخدمتی خودرو شود، آیا صاحب اصلی آن وسیله نقلیه حقی در این میان ندارد؟ 

طبق صحبت‏های سخنگوی ناجا، هنجارشکنان زیادی وجود دارند که در سطح شهر در حال تردد هستند. آیا ارجاع پرونده تمام این متخلفان به قوه قضاییه، نتیجه‏ای جز افزایش تعداد بزهکاران در جامعه خواهد داشت؟ و سوال آخر این‏که آیا نیروی انتظامی به صورت کلی، صلاحیت تشخیص بدحجابان و بی‏حجابان، معرفی آنها به مراجع قضایی را دارد؟ اینها پرسش‏هایی بوده که در ذهن مردم نقش بسته است.

پیش از این پلیس کارت خودروهای هنجارشکن را می‏گرفت و اگر رانندگان، خودرو را برای مدتی معین در پارکینگ توقیف نمی‏کرد، با طرح شکایت علیه مالک آن را ممنوع‏الفروش و خدمات می‏کرد. حال باید دید طرح جدید چقدر با این مجازات فرق دارد و آیا آن قانون با نام جدید است؟

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 124 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 17:46

طی سالیان اخیر یکی از دغدغه‏ های خریداران اتومبیل این بوده که با توجه به نوسانات نرخ ارز و تغییر و تحولات بازار چه زمانی برای خرید مناسب است و باید اقدام کنند.

«خبرماشین» - سید مهیار قریشی / طی سالیان اخیر یکی از دغدغه‏ های خریداران اتومبیل این بوده که با توجه به نوسانات نرخ ارز و تغییر و تحولات بازار چه زمانی برای خرید مناسب است و باید اقدام کنند.

از گوشه و کنار می‏شنویم هنوز هم برخی افراد، افزایش قیمت ارز طی چند سال گذشته را باور نکرده‏اند و افزایش قیمت ارز و در پی آن افزایش قیمت خودرو را بیشتر به حبابی تشبیه می‏کنند که هر لحظه آماده ترکیدن است و معتقدند قطعاً کاهش شدیدی خواهد داشت و قیمت‏ها به چند سال پیش برمی‏گردد!

عده‏ای قیمت دلار فعلی در بازار آزاد را پذیرفته‏اند و قبول کرده‏اند که نرخ دلار واقعی بین 3500 تا 3700 تومان است، اما به دنبال کاهش قیمت اجناس، بعد از به ثمر رسیدن برجام و لغو تحریم‏ها هستند تا پس از مدت‏ها انتظار برای خرید اتومبیل دلخواه با قیمت مناسب بتوانند اقدام کنند و هر روز و هر هفته از روی آگهی‏های فروش با فروشندگان تماس می‏گیرند یا به نمایشگاه‏ها و نمایندگی و دفتر فروش اتومبیل مراجعه می‏کنند تا از اوضاع و احوال قیمت‏ها و کاهش آن باخبر شوند. ولی خبری از کاهش قیمت نیست که نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، خریداران بعد از لغو تحریم‏ها روز به روز به کاهش قیمت امیدوارتر شده و دو طرف مقابل واردکنندگان روز به روز با مشکلات و سختی‏ها و افزایش هزینه واردات روبه‏رو می‏شوند.

در این بخش طبق روال مراحل واردات یک دستگاه اتومبیل به کشور را به منظور آشنایی با مراحل و سختی‏ها و دشواری‏های واردات و همینطور قیمت‏های تمام شده یک اتومبیل برای واردکننده از مبدأ تا مقصد به منظور شفاف‏سازی و کمک به تصمیم‏گیری برای خرید تقدیم می‏شود.

انتخاب ما هیوندای سانتافه، پرفروش‏ترین و پرمخاطب‏ترین اتومبیل وارداتی سال‏های اخیر بوده و مراحل واردات و هزینه‏های مربوط را روی آن بررسی می‏کنیم.

هیوندای سانتافه 2016 سفارش اروپا

مهم‏ترین ویژگی سانتافه سفارش اروپا، بهره‏مندی از بالاترین سطح استاندارد بوده که علاوه بر تجهیزات کامل رفاهی و ایمنی، دارای چراغ روز در جلو و مه‏شکن عقب است تا در هنگام ترخیص در گمرک از نظر استاندارد با مشکل مواجه نشویم (البته در نمونه‏های سانتافه 2016 با ظاهر فیس لیفت شده سفارش عرب نیز مه‏شکن عقب نصب شده است)

هیوندای سانتافه 2016 مجهز به موتور 2359 سی‏سی GDI (Gosoline Direct Injection) تزریق مستقیم بنزین، 4 سیلندر 16 سوپاپ و قدرت موتور 188 اسب‏بخار و گشتاور 241 نیوتن‏متر، شتاب صفر تا صد 5/10 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی 4/9 لیتر به ازای هر یکصد کیلومتر است. سانتافه 2016 فیس لیفت از نظر نمای ظاهری جلو پنجره، چراغ جلو و عقب، سپر جلو و پروژکتورها، سپر عقب و مه‏شکن عقب رینگ و سر اگزوز دستخوش تغییراتی شده است.

هیوندای در حال حاضر از کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای حوزه دریای خزر وارد ایران می‏شود که با توجه به لغو تحریم‏ها و آغاز فعالیت مجدد آسان موتور، به‏عنوان نماینده رسمی برند هیوندا از کره شاهد واردات مستقیم از مبدأ اصلی خواهیم بود.

قیمت خرید سانتافه 34 هزار دلار معادل، 125 میلیون و 800 هزار تومان است (قیمت دلار را 3700 تومان در نظر گرفتیم) اتومبیل با استفاده از تریلرهای مخصوص به ایران و گمرک مقصد حمل می‏شود. هزینه حمل برای هر دستگاه سانتافه در حدود 25 میلیون ریال است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، بلافاصله بعد از خرید اتومبیل باید برای ثبت سفارش و گرفتن مجوز ورود اقدام کنیم که متأسفانه به‏دلیل ورود و نظارت انجمن واردکنندگان و بررسی‏های نمایندگی مربوطه وقت‏گیر شده است. 

درخواست خود را به انجمن تحویل می‏دهیم. انجمن صحت کارت بازرگانی و صلاحیت واردکننده را تأیید می‏کند که معمولاً دو روز زمان می‏برد. سپس شما را به نمایندگی مربوط ارجاء می‏دهند تا جهت عقد قرارداد و پرداخت مبلغ 3 برابر ارزش گمرکی برای دریافت گارانتی اقدام کنید. 

پس از پرداخت وجه و امضاء قرارداد باید منتظر امضاء و تأیید نمایندگی باشیم که با توجه به تعداد تقاضای هر نمایندگی برند زمان متغیر است، مثلاً در پرشیاخودرو نمایندگی ب‏ام‏و 2 روز و در آسان موتور تا 15 روز نیز طول می‏کشد و مبلغ پرداختی برای سانتافه در حدود 30 میلیون ریال است.

سپس به اداره مقررات واقع در محل نمایشگاه بین‏المللی مراجعه می‏کنیم و پس از طی شدن مراحل اداری کد 8 رقمی ثبت سفارش را دریافت کرده و می‏توانیم برای ترخیص اقدام کنیم. پس از ورود انجمن واردکنندگان و نظارت نمایندگی‏های مجاز بر روند واردات، علاوه بر پرداخت هزینه اضافی عملاً یک خوان به هفت خوان واردات اضافه شده و روند آن را پیچیده‏تر کرده است. 

با توجه به اینکه نمایندگی‏های مجاز نیز خودشان واردات اتومبیل به‏صورت عمده انجام می‏دهند و با واردکنندگان غیر برند در موازات هستند لذا عدم همکاری و کاستی‏هایی در روند کار احساس می‏شود.

ارزش سانتافه 2016 معادل 26 هزار و 450 دلار بوده که نرخ ارز مبادله‏ای هم که توسط بانک مرکزی تعیین می‏شود به‏صورت هفتگی ثابت بوده و برای ترخیص و محاسبه ارزش کالا استفاده می‏شود و در تاریخ 10/11/1394 تا 16/11/1394 معادل 30هزار و 186 ریال است.

پس از بازرسی استاندارد و ارزیابی خودرو توسط کارشناسان، دریافت مجوزهای مربوط به محیط زیست و چسباندن برچسب انرژی روی خودرو و پرداخت مبلغ 595 میلیون ریال بابت حقوق و عوارض گمرکی می‏توانیم پروانه سبز گمرکی را دریافت و جهت ترخیص اتومبیل از گمرک اقدام کنیم، ضمناً مبلغ 6 میلیون و 500 هزار ریال نیز بابت هزینه تأییدیه استاندارد و ... باید پرداخت شود. 

دستمزد ترخیص برای شرکت‏های حق‏العمل‏کاری به‏دلیل پرداخت مالیات و ارزش افزوده توسط آنها از 20 میلیون ریال به 50 میلیون ریال افزایش یافته است. هزینه ثبت سفارش و دریافت گارانتی از نمایندگی نیز حدود 30 میلیون ریال هزینه دارد و جمع آن باعث می‏شود تا هزینه‏های واردات سانتافه تا به اینجای کار با 60 میلیون ریال افزایش روبه‏رو شود.

پس از اتمام کار گمرک و ترخیص برای شماره‏گذاری اقدام می‏کنیم و ابتدا نیاز به پرداخت بابت تبصره 13 داریم، مبلغی که برای از رده خارج کردن 4 دستگاه اتومبیل باید پرداخت شود. این مبلغ در حال حاضر برای هر دستگاه اتومبیل فرسوده 20 میلیون ریال بوده که جمع آن برای 4 دستگاه به مبلغ 80 میلیون ریال می‏رسد. 

قیمت خودروی فرسوده همچنان به‏دلیل عدم رونق بازار تقاضای نه چندان زیاد پایین و مناسب است، اما ممکن است برای آخر سال افزایش یابد.

پس از گذشت چند روز و در صورت اطمینان از ثبت و تأیید پرداختی تبصره 13 در تیم راهور امکان شماره‏گذاری فراهم می‏شود. برای اطمینان از این موضوع می‏توان از طریق باجه استعلام در مراکز شماره‏گذاری اقدام کرد.

سپس اتومبیل را بیمه شخص ثالث کرده و مبلغ 9 میلیون ریال می‏پردازیم و به مرکز شماره‏گذاری مورد نظر می‏رویم. باید مدارک مورد نیاز اعم از شناسنامه و کارت ملی و مدارک احراز هویت شخصی برای اشخاص حقیقی و اساس‏نامه شرکت و روزنامه رسمی و معرفی‏نامه برای اشخاص حقوقی و اصل پروانه سبز گمرکی یا کپی پروانه سبز گمرکی با گواهینامه گمرکی و اصل کارتکس و بیمه‏نامه شخص ثالث را به همراه داشته باشیم.

در مرکز شماره‏گذاری اتومبیل در دو مرحله توسط کارشناسان راهنمایی و رانندگی از نظر فنی بدنه شماره شاسی و موتور بررسی شده و با مدارک گمرکی تطبیق داده می‏شود تا اصالت آن تأیید شود.

پس از انجام دو مرحله بازدید به باجه مربوطه مراجعه می‏کنیم و کارتکس مهر شده را به همراه فیش‏های پرداختی شهرداری و دارایی و 10 درصد ارزش گمرکی را به ایشان تحویل داده و منتظر صدور سند و دریافت پلاک ملی می‏شویم.

در شماره‏گذاری مبلغ 35 میلیون و 600 هزار ریال برای عوارض و دارایی مبلغ 35 میلیون و 600 هزار ریال برای مالیات و همچنین مبلغ 8 میلیون ریال به حساب خزانه‏داری کل (که توسط گمرک روی برند گمرکی یا حاشیه گواهینامه گمرکی درج شده است) می‏پردازیم. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، مبلغ یک میلیون ریال بابت هزینه حلبی پلاک یا همان فیزیک پلاک پرداخت می‏شود ضمناً هزینه‏های متفرقه مانند هزینه خودروبر تا در شماره‏گذاری و هزینه پارکینگ و کپی و هزینه پست و... را نیز یک میلیون ریال در نظر می‏گیریم.

جمع هزینه‏ها حدود 962 میلیون ریال می‏شود که با اضافه کردن آن به قیمت خرید قیمت تمام شده یک دستگاه سانتافه 2016 فول آپشن به مبلغ 2 میلیارد و 220 میلیون ریال می‏رسد. با توجه به قیمت خرید حدود 125 میلیون تومان و قیمت تمام شده در می‏یابیم برخلاف تصور عمومی که تعرفه 45 تا 55 درصد ملاک و مبنای محاسبه هزینه یک دستگاه اتومبیل وارداتی قرار می‏دهند، در می‏یابیم برای سانتافه جمع هزینه‏ها حدوداً 75 تا 80 درصد قیمت خرید است.

قیمت فروش این اتومبیل با توجه به گذشت زمان حدوداً یک ماهه و دشواری کار حدوداً 235 میلیون تومان اعلام می‏شود که مجهز به کامل‏ترین تجهیزات ایمنی و رفاهی بوده که می‏توان به مهم‏ترین آن مانند AEB سیستم ترمز اضطراری خودکار ASSC کروز کنترل پیشرفته (BSD) تیم تشخیص نقطه کور LDWS سیستم هشداردهنده خروج از خط دوربین 360 درجه برای نمایش محیط اتومبیل و همینطور رینگ مشکی 19 اینچی و سیستم پارک خودکار هوشمند و مانیتور بزرگ 8 اینچی با سیستم راهبری و سیستم صوتی اینفینیتی با ساب ووفر جلو و عقب است.

قیمت‏های هیوندای سانتافه در بازار بسیار متنوع است، به ‏طوری ‏که برای مدل 2016 از 195 میلیون تومان تا 240 میلیون تومان تنوع قیمتی وجود دارد که خریداران را گمراه کرده است. با توجه به این که هنگام فروش اتومبیل، فروشنده اتومبیل 195 میلیون تومانی، اتومبیل خود را فول 2016 اعلام می‏کند، فروشنده سانتافه 210 میلیون تومانی هم همین طور و فروشنده اتومبیل 235 میلیون تومانی هم اتومبیل خود را به‏عنوان فول کامل به مشتریان اعلام می‏کند که متأسفانه این شرایط باعث گمراهی و تردید خریداران شده، حتی مدل‏های 2015 فول سفارش اروپا هم وجود دارند که از سانتافه 2016 فول سفارش اروپا گران‏تر هستند!

جای تعجب ندارد چون خود شما هم هنگام خواندن این جمله دچار تردید شدید. متأسفانه فروشندگان اتومبیل اعم از دلال‏ها، نمایشگاهی و حتی نمایندگی مجاز همه و همه اصرار بر این دارند که اتومبیل فول (اتومبیلی که کامل‏ترین سطح تجهیزات را دارد) عرضه می‏کنند که به طور تفصیل در گذشته به آن پرداختیم.

در حال حاضر هیوندای سانتافه سفارش کشورهای عربی فول دارای دو گرم‏کن صندلی، دو سرد کن صندلی، با مانیتور کوچک 185 میلیون تومان، سانتافه سفارش اروپا پنج گرم‏کن، دو سرد کن با اتوپارک و رینگ مشکی و Day Light و مه‏شکن عقب و رادار بین خطوط و AFLS زنون چرخشی (سیستم چرخش چراغ‏ها در سر پیچ‏ها) 210 میلیون تومان به فروش می‏رسد. اغلب فروشندگان سانتافه سفارش کشورهای عربی، خریداران را به خرید نمونه عربی تشویق کرده و راهنمایی می‏کنند که چرا می‏خواهی پول اضافی بابت آپشن خرج کنی که در ایران کار نمی‏کند و کارایی ندارد؟! چرا می‏خواهی 20 میلیون تومان پول اضافی خرج کنی، اگر پارک کردن بلد نیستی؟!

لازم به ذکر است که تفاوت قیمتی سانتافه سفارش اروپا فقط به‏دلیل بهره‏مندی از اتوپارک نیست، ضمن اینکه سیستم پارک خودکار سانتافه کارآیی داشته و در کمترین زمان و محدودترین مکان اقدام به پارک دوبل می‏کند. تجهیزاتی مانند اربگ زانو، پنج گرم‏کن صندلی، Day Light فابریک و مه‏شکن عقب، رینگ مشکی، محدودیت سرعت، سیستم کمک پارک با استفاده از سنسور جلو و عقب، رنگ متالیک، رادار بین خطوط و زنون چرخشی باعث این اختلاف قیمت شده است.

سانتافه‏های مدل 2016 با قیمت پایین‏تر از 25 میلیون تومان اغلب فیس قدیم هستند و نمونه فیس لیف شده در بازار از قیمت 215 میلیون تا 235 میلیون تومان، بسته به سطح تجهیزات تنوع قیمت دارند.

هنگام خرید اتومبیل وارداتی حتماً تمامی لوازم را یک به یک بررسی کنید تا از صحت کارکرد و تجهیزات اطمینان حاصل کنید چون ممکن است یک سانتافه مجهز به زنون چرخشی باشد ولی سایر تجهیزات را نداشته باشد.

برای خرید اتومبیل به هیچ عنوان از روی آگهی اینترنتی نتیجه‏گیری، و انتخاب نکنید، زیرا بین مندرجات آگهی و اتومبیل اختلاف وجود دارد. به‏عنوان مثال آگهی فروش دو دستگاه سانتافه را بررسی می‏کنیم که طبق توضیحات مندرج در آگهی هر دو مجهز به رادار فاریک هستند ولی در عمل متوجه می‏شویم رادار یکی از آنها به صورت دستی و غیرفابریک روی اتومبیل نصب شده است. بنابراین توصیه می‏شود حتماً هنگام خرید فقط به اطلاعات آگهی سایت‏های فروش خودرو بسنده نکرده و حتماً به محل فروش مراجعه کنید و از نزدیک اتومبیل مورد نظر را با سایر نمونه‏هایی که تاکنون دیده‏اید مقایسه کنید.

هدف از نگارش این مطلب، آشنایی با مراحل و سختی‏ها، هزینه و زمان مورد نیاز برای واردات برای یک دستگاه سانتافه است تا براساس آن بتوانیم برای خرید تصمیم‏گیری و اقدام کنیم و این که منتظر ارزان شدن بی‏دلیل اتومبیل‏ها نباشیم و با اطلاع از قیمت تمام شده اتومبیل مورد نظر، در دام کلاهبردارانی نیفتیم که اقدام به پیش‏فروش یا فروش با قیمت پائین‏تر از بازار، به بهانه واردات عمده (بیش از 150 دستگاه به قول خودشان) می‏کنند.

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 113 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 17:46

مدتی است که پیش فروش نسل اول رنو ساندِرو توسط پارس‏ خودرو آغاز شده است. این در حالی بوده که تولید نسل دوم این هاچ ‏بک که بر پایه پلت ‏فرم لوگان شکل گرفته است در کارخانه داچیا رومانی از سال 2012 آغاز شده است.

«خبرماشین» - نوشته و عکس : محسن مرادی / مدتی است که پیش فروش نسل اول رنو ساندِرو توسط پارس‏ خودرو آغاز شده است. این در حالی بوده که تولید نسل دوم این هاچ ‏بک که بر پایه پلت ‏فرم لوگان شکل گرفته است در کارخانه اصلی تولید کننده آن ( داچیا رومانی) از سال 2012 آغاز شده است. نظر به تشابه ساندرو و تندر یک دستگاه رنو ساندرو اتوماتیک را جهت تست انتخاب کرده و سعی کردیم مقایسه‏ ای بین دو خودرو داشته باشیم.

طراحی ظاهری

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، طراحی ساندرو برخلاف هم کلاسان چینی آن که از طراحی بی هویت و کپی طرح خودرو‏های دیگر است، هویتی مستقل دارد. در اولین نگاه به آن چند المان جلب توجه می‏ کند؛ در نمای جلو چراغ‏های بزرگ و شفاف، جلو پنجره رادیاتور عریض با نشان بزرگ رنو، در نمای جانبی دستگیره‏ های بزرگ درها و زه ‏های بزرگ و قطور پایین آن‏ ها و در نمای عقب سپر، چراغ‏ها و شیشه بزرگ جلب توجه می ‏کنند.

ساندروی ما فیس لیفت نسل اول آن بوده که ادامه دهنده طراحی برخی محصولات شرکت رنو است که در بسیاری از بخش ‏ها طراحی مشترکی با فیس لیفت لوگان نسل اول دارد.

اندازه بزگ چراغ‏ های جلو بارزترین بخش است و در کنار آن می ‏توان به ورودی هوای بزرگ و تورفتگی‏ های وسط در موتور نیز اشاره کرد. در نمای جانبی گلگیرهای پف کرده و انحنای روی درها که از برجستگی گلگیر جلو شروع و با عبور از پایین درها به بالای برجستگی گلگیر عقب می‏رسد، در کنار زه‏ های قطور در که طرحی مشابه رنو فلوئنس و اسکالا دارد نمای جانبی را از حالت یکنواخت تندر خارج کرده است. همچنین خمیدگی و شیب سقف به سمت عقب و رسیدن آن به ستون C که طرحی شکسته با زوایای تیز دارد و ادامه آن روی چراغ و سپر عقب به پویایی طراحی جانبی ساندرو کمک کرده‏اند.

در عقب خودرو هماهنگی اندازه شیشه عقب، در صندوق و سپر مناسب بوده و برجستگی بالای شیشه عقب که با انحنای گوشه‏ های سقف ادغام شده است المان‏های ظریفی هستند که در طراحی این بخش مشاهده می ‏شوند. البته در حالی که جای گیری چراغ ترمز در بالای شیشه عقب به این طراحی کمک کرده نصب مه شکن تکی عقب در پایین‏ترین نقطع سپر به آن لطمه زده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»،  در بعضی از بازارهایی که ساندرو در آن عرضه می‏شود مه شکن عقب درون مجموعه چراغ‏های عقب قرار گرفته که مناسب بود ساپیا هم این نوع طراحی را انتخاب می‏کرد.

در طرح بدنه ساندرو هیچگونه شلوغی دیده نمی‏شود و طراحی خودرو ترکیبی از خطوط منحنی و شکسته بوده که در هماهنگی مناسب، جنبه محافظه کارانه خود را حفظ کرده است. 

طراحی داخلی

در تندرنحوه بسته شدن درها با صدایی خاص و بلند توام بوده ولی در ساندرو درها بی صدا و نرم شده‏اند، و این نشان از کیفیت زه‏ های در و رگلاژ آنها دارد.

در داخل خودرو فرم و کیفیت غربیلک فرمان مارا به یاد مگان و البته بدون پوشش چرم می‏اندازد! که اضافه شدن قابلیت تنظیم ارتفاع فرمان در مدل‏های اتوماتیک به خوش دستی و هماهنگی بهتر بدن با صندلی و فرمان کمک کرده است.

طراحی داشبورد تفاوت چندانی با تندر ندارد و مشابه لوگان فیس‏لیفت شده و داستر است. البته به نظر می‏رسد دریچه‏های تهویه مطبوع و کنسول میانی برجسته‏تر شده‏اند. علاوه بر این، تغییر طراحی کلیدهای شیشه بالابر، گرمکن شیشه عقب، قفل درها و فلاشر و کوچک شدن اهرم‏ها و کلیدهای سیستم تهویه از تفاوت های قابل ذکر است. اضافه شدن کنترل تنظیمات سیستم پخش در پشت فرمان که طرحی مشابه مگان دارد در کنار نشانگرهای همسان با تندر اتوماتیک جزئی از امکانات اضافه شده به ساندرو محسوب می‏شود.

بزرگ‏ترین تغییر اتاق ساندرو نسبت به تند را می‏توان در طراحی رودری‏ها و صندلی‏های عقب آن خلاصه کرد، جایی که تندر هیچ حرفی برای گفتن نداشت که متاسفانه در مدل‏های جدید با حذف قسمت پارچه‏ای این وضع وخیم‏تر نیز شده است.

طراحی دستگیره داخلی درهای جلو ارگونومیک‏تر شده و گرفتن و بستن در راحت تر است. وجود دستگیره باز کننده در با طرحی مشابه مگان باز هم نکته‏ای مثبت تلقی می‏شود. اما در رودری‏های عقب همچنان دستگیره مشابه تندر دیده می‏شود که دلیل تغییر نکردن آن روشن نیست.

وجود پوشش پارچه‏ای نرم در رودری‏ها به ایجاد حس لوکس بودن نسبی خودرو کمک کرده است. صندلی‏ها طراحی مشابه تندر دارند اما نرم‏تر هستند، همچنین افزایش گودی قسمت نشیمن صندلی‏های عقب و اضافه شدن پشت سری ردیف وسط و کمربند ایمنی با سه نقطه اتصال برای نفر وسط از جمله تفاوت‏های کابین ساندرو با تندر است. 

به نظر نگارنده بزرگ‏ترین آیتم اضافه شده به ساندرو دکمه باز کننده صندوق عقب به‏صورت استاندارد بوده که عدم وجود آن در تندر90 به کابوسی بزرگ تبدیل شده بود. با باز کردن صندوق عقب با فضای بزگ‏تر از کلاس خودرو مواجه می‏شویم. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»،  کیفیت جک‏های در صندوق مناسب و باز و بسته کردن آن راحت انجام می شود. همچنین قابلیت خوابانیدن صندلی‏های عقب و مسطح شدن آنها با کف صندوق عقب قابلیت بارگیری آن را مناسب کرده است. مکانیزم و گیره‏های طراحی شده برای صندلی‏های عقب جالب توجه بوده و به نظر می‏رسد همانند 206 پس از مدتی به صدا نخواهد افتاد. البته در این بین کیفیت مونتاژ خودرو بالا ارزیابی می‏شود و ما را یاد تندر90های مدل 86 می‏اندازد که امیدوار هستیم این روند ثبات داشته باشد و مانند تندرهای جدید افت نداشته باشد.

با توجه به کلاس قیمتی ساندرو و وجود رقبای چینی پر آپشن و بزک شده! کمبود آپشن‏های ساندرو کاملاً به چشم می‏آید. نبود روکش چرم، اربگ‏های جانبی و پرده‏ای، کروز کنترل، سان‏روف، دی لایت، نمایشگر و دوربین عقب که امروزه به آپشن‏های استاندارد و پرطرفدار تبدیل شده‏اند کاملاً محسوس است. البته با توجه به رویکرد اقتصادی در ساخت پلت فرم ساندرو نداشتن این آپشن‏ها قابل توجیه است، اما حذف محفظه کوچک عقب، چراغ دور فندک، قاب محافظ ECU و عدم بکارگیری پارچه‏های طرح دار و زیبا در تودوزی اتاق با توجه به برچسب قیمت نزدیک به 50 میلیونی ساندرو جای سوال دارد.

آزمون رانندگی

پس از استارت زدن، صدای آشنای موتور KM4 رنو به گوش می‏رسد اما این‏بار با صدایی خشن و دیزل مانند که پس از برسی‏های صورت گرفته در سایر ساندرو‏ها هم این صدا با وجود عایق درپوش موتور به‏صورت استاندارد به راحتی شنیده می‏شود. صدایی که به گفته نمایندگی خودروساز طبیعی بوده و پس از گذشت مدتی به حالت طبیعی باز‏می‏گردد!

این صدای بلند و خشن موتور به درون کابین نفوذ نمی‏کند، تا کابین ساندرو را نسبت به تندر بی صدا‏تر ارزیابی کنیم. با آغاز حرکت در مسیرهای شهری و اتوبان در عملکرد گیربکس AL4 رنو تفاوت چندانی نسبت به تندر اتوماتیک احساس نکردیم اما کاهش ابعاد و وزن ساندرو نسبت به تندر چابکی و قدرت مانور آن را افزایش داده است.

در مانورها و توقف هایی که با این خودرو انجام دادیم هندلینگ و تعادل آن نسبت به تندر بهتر و با ثبات‏تر ارزیابی شد. البته مطمئناً با تعویض تایرهای بی کیفیت خودرو با نمونه‏های مرغوب‏تر قابلیت‏های ساندرو بهبود خواد یافت.

در این بین عملکرد ترمز که از نمونه‏های بروز شرکت بوش آلمان سود می‏برد قابل توجه بوده و ایرادهای خاص ترمز تندر در آن وجود ندارد.

به جهت ‏هاچ‏بک بودن و کاهش قطر و زاویه ستونC مشکل عدم دید کافی در هنگام دنده عقب رفتن در این خودرو وجود ندارد اما کمبود سنسورها و دوربین دنده عقب احساس می‏شود، همچنین با دیده شدن بخشی از در موتور تسلط بسیار خوبی بر ابعاد خودرو وجود دارد که رانندگی و پارک کردن در نقاط شلوغ را راحت‏تر می سازد.

ساندرو با قیمت 42 میلیون و 900 هزار و 48 میلیون و 900 هزار تومان به ترتیب برای مدل‏های گیربکس اتوماتیک و دستی پا به خیابان‏ها گذاشته است و به جهت عملکرد 8 ساله مثبت تندر و ارتقاء آن در ساندرو با استقبال علاقه‏مندان مواجه شده که امیدواریم هر چه زودتر تولید نسل دوم آن جایگزین نمونه تولیدی در کشورمان شود. 

در پایان ازمالک خودرو خانم بابایی به جهت همکاری با «مجله ماشین» تشکر می‏‏کنیم.

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 137 تاريخ : سه شنبه 31 فروردين 1395 ساعت: 17:46

مامور پلیس پایتخت در جریان تعقیب دو سارق خودرو یکی از آنها را با شلیک گلوله به قتل رساند.

مامور پلیس پایتخت در جریان تعقیب دو سارق خودرو یکی از آنها را با شلیک گلوله به قتل رساند.

ساعت 21 روز گذشته مامور گشت کلانتری145 ونک حین گشت زنی  به یک دستگاه خودرو 206 سفید مشکوک و به آنها دستور ایست داد. دو پسر سرنشین خودرو با دیدن مامور پلیس فرار کردند. 

با فرار سارقان مامور پلیس برای دستگیری آنها وارد عمل شده  و در استعلام پلاک خودرو متوجه شد خودرو ساعاتی قبل در جنوب تهران سرقت شده است. سرانجام وقتی دو پسر جوان به اخطار پلیس توجه نکردند مامور پلیس 5 تیر به سمت خودرو شلیک کرد.  

دقایقی بعد خودرو متوقف شد و دو پسر جوان از سوی مامور پلیس بازداشت شدند.  

با بازداشت دو پسر جوان مشخص شد یکی از آنها مورد اصابت دو تیر قرار گرفته است. با حضور عوامل اورژانس مشخص شد پسر سارق به علت شدت جراحات جانش را از دست داده است. با مرگ سارق 28 ساله موضوع به قاضی مرادی بازپرس ویژه قتل تهران اعلام و تیم جنایی در محل حاضر شدند. بررسی ها نشان می داد پسر سارق به علت اصابت دو تیر به کمر و کتفش جانش را از دست داده است. 

همدست متهم او در بازجویی ها مدعی شد مقتول ساعتی قبل با خودرو سرقتی به دنبالش آمده تا به گردش بروند اما مامور پلیس خیلی زود آنها را شناسایی و به تعقیب آنها پرداخته است.  

با مشخص شدن موضوع بازپرس شعبه دوم دادسرای امور جنایی دستور تحقیقات بیشتر را صادر کرد.   

منبع: میزان

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 116 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 15:08

مرسدس بنز محصول جدیدی را معرفی کرده که اگرچه دارای ظاهری قدیمی است ولی در آن در آخرین فناوری ها و امکانات ایمنی استفاده شده است.

مرسدس بنز محصول جدیدی را معرفی کرده که اگرچه دارای ظاهری قدیمی است ولی در آن در آخرین فناوری ها و امکانات ایمنی استفاده شده است.

بارت هوینگ، مدیر  تولید مرسدس امریکا، گفت: ما نبایستی نگران از میان رفتن برخی محصولات شویم چرا که می توان به زودی آن ها را عرضه و مجددا بازیابی کرد. به علاوه آن که احتمالا نسخه جدیدی از G500 عرضه خواهد شد. 

گمان می رود که نسخه 4x4 از خودروی G500 6x6 به زودی وارد بازار ایالات متحده شود. مرسدس اعلام کرد که به دنبال ساخت شاسی بلند قدرتمندی است که بتواند در همه ناهمواری حرکت کند. 

خودروی جدید G550 دارای یک موتور 4.0 لیتری توربو دوقلوی V8 خواهد بود. از دیگر امکانات این محصول می توان به رینگ های  22 اینچی، تایرهای 55/325 و سامانه تعلیق بالاتر و جدید اشاره کرد. 

به علاوه نسخه 2016 از خودروی  کلاس G دارای ظاهر به روز رسانی شده ای در قسمت های جلویی و عقبی است و گمان می رود که حتی بتوان قدرت موتور آن را به کمک AMG تا 621 اسب بخار افزایش داد. 

متاسفانه در حال حاضر اطلاعات بیشتری در این باره دردسترس نیست. 

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 130 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 15:08

ایده‌ی استفاده خودروسازان از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از سال‌ها پیش در دولت نهم شروع شد و قرار بود از نمادهای یزدی برای روکش صندلی‌های خودرو استفاده شود، اما این موضوع تاکنون تنها به صورت یک ایده باقی مانده است.

ایده‌ی استفاده خودروسازان از صنایع‌دستی و هنرهای سنتی از سال‌ها پیش در دولت نهم شروع شد و قرار بود از نمادهای یزدی برای روکش صندلی‌های خودرو استفاده شود، اما این موضوع تاکنون تنها به صورت یک ایده باقی مانده است.

‌حسین هاتفی فارمد، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در دولت نهم درباره همکاری این نهاد با شرکت‌های سایپا، ایران خودرو، رجا و هواپیمایی‌ها خبرهایی داد تا صنایع دستی به صورت کاربردی در سیستم حمل و نقل عمومی استفاده شود، اما این ایده هیچ وقت به عمل تبدیل نشد و در حد یک حرف باقی ماند.

محمد حسن صالحی مرام - معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی دولت دهم نیز یک‌بار دیگر این موضوع را مطرح کرد و گفت: هنرمندان صنایع دستی، هنر رشتی‌دوزی روی عبا را به صورت کاربردی برای استفاده به عنوان روکش صندلی خودرو طراحی کرده‌اند و خودروسازان می‌توانند از این هنر در تولیدات خود استفاده کنند.

حتا بنابر اعلام صالحی مرام، روکش صندلی که توسط هنرمندان ایرانی با چرم و پشم تهیه شده بود، به عنوان یکی از آثار ایرانی و هنری در مراسم داوری صنایع دستی منظقه غرب آسیا که به میزبانی ایران در هتل لاله برگزار شد، از سوی کارشناسان یونسکو مُهر اصالت و مرغوبیت کالا دریافت کرد. با اینکه قیمت‌گذاری روی این کالاها انجام نشد، اما معاون وقتِ صنایع دستی قیمت تقریبی 30 هزار تومان را برای آن در نظر گرفت و پیش‌بینی کرد، اگر این محصول به صورت انبوه تولید شود، به طور حتم با قیمت کمتری عرضه می‌شود.

او نیز پیشنهاد داد با توجه به اینکه 14 میلیون خودرو وجود دارد که در آن از کالاهای وارداتی خارجی استفاده می‌شود،‌ می‌توان در همین خودروها از هنر ایرانی استفاده کرد.

این موضوع در دولت یازدهم هم مطرح شد، اما به عقیده معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور هنوز آمادگی پذیرش چنین موضوعی وجود ندارد.

بهمن نامورمطلق در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت: در این دولت هم گفت‌و گوهایی با تولیدکنندگان خودرو به ویژه وزارتخانه‌ها داشته‌ایم، اما احساس می‌شود هنوز آمادگی پذیرش چنین چیزی وجود ندارد.

او اظهار امیدواری کرد در آینده پذیرش چنین ایده‌ای اجرایی شود، اما تا کنون از این موضوع استقبال خوبی نشده است. شاید لازم باشد در این باره کار پژوهشی مشترکی صورت بگیرد و برای به سرانجام رسیدن آن هم عجله‌ نشود تا به نتایج خوبی برسیم.

نامورمطلق افزود: نظر ما هم این نیست که تمام داخل خودرو عوض شود، بلکه می‌خواهیم اگر اسم خودرویی ملی است هنگامی که داخل آن می‌نشینیم هم عناصر ملی را ببینیم. در برخی از موارد می‌توان از نساجی داخلی و در برخی از خودروهای گران قیمت می‌توان از آثار فاخر استفاده کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: برای فرمان و دنده یا جلوی داشبورد هم می‌توانیم طراحی‌های داشته باشیم تا اگر کسی داخل خودرو می‌نشیند احساس خوبی داشته باشد اما متاسفانه در این زمینه اقدامات جدی صورت نگرفته است.

منبع: ایسنا

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 124 تاريخ : دوشنبه 30 فروردين 1395 ساعت: 15:08

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو از بی انصافی های اداره مالیات در تعیین مالیات های سنگین و ناحق برای نمایشگاه های خودرو انتقاد کرد و خطاب به مسئولان مربوطه گفت: در صورت ادامه این شرایط، منتظر از پادرآمدن بقیه نمایشگاه های خودرو باشید.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو از بی انصافی های اداره مالیات در تعیین مالیات های سنگین و ناحق برای نمایشگاه های خودرو انتقاد کرد و خطاب به مسئولان مربوطه گفت: در صورت ادامه این شرایط، منتظر از پادرآمدن بقیه نمایشگاه های خودرو باشید.

امیرارسلان منصوری از تعطیلی ۲۰ نمایشگاه خودرو در فروردین ماه سال جاری به علت نبود توانایی در پرداخت مالیات ادارات دارایی خبر داد.

وی افزود: متاسفانه مالیاتی که اداره دارایی برای این نمایشگاهها تعیین کرده، آنقدر زیاد و بی انصافانه است که این نمایشگاهها اقدام به تعطیلی واحدهای صنفی خود کردند.

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو تصریح کرد: در سال های قبل برای برخی از این نمایشگاهها به طور تقریبی ۳۰ میلیون تومان مالیات تعیین شده بود اما هم اکنون اداره دارایی برای آنها مالیات ۳۰۰ میلیونی تعیین کرده که اصلا انصاف نیست.

وی متذکر شد: در صورت ادامه این وضعیت، باید در انتظار از پا درآمدن نمایشگاهها و فروشندگان خودرویی که به صورت قانونمند در حال فعالیت هستند، باشیم.

منصوری در خصوص وضعیت کسب و کار نمایشگاههایی که صرفا به خرید و فروش خودروهای لوکس خارجی اقدام می کنند، نیز گفت: اکثر واحدهای صنفی ما به صورت حق العمل کار می کنند و در واقع امانی فروش شدند چون ریسک کار بالاست و خرید و فروش انجام نمی دهند.

وی گفت: متاسفانه سازمان مالیات پذیرای این مسئله نیست که فروشندگان خودرو به صورت حق العمل کار انجام می دهند؛ اگر این مسئله را از ما بپذیرد که ما حق العمل کار می کنیم، آن وقت باید مطابق کمیسیونی که اخذ می شود، از ما مالیات بگیرد. 

رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو گفت: هم اکنون اداره دارایی براساس قیمت خودرو از ما مالیات دریافت می کند یعنی از خودرو ۱۰۰ میلیونی ۹۰۰ هزار تومان دریافت می کند در حالی که ما باید ۹ درصد ارزش افزوده را آن هم از میزان کمیسیون دریافت شده به اداره دارایی پرداخت کنیم.

منبع: میزان

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 128 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 19:54

پلیس راهنمایی و رانندگی دبی اعلام کرد: رانندگان خاطی و بی ملاحظه برای مدت زمان 24 ساعت بازداشت می‌شوند.

پلیس راهنمایی و رانندگی دبی اعلام کرد: رانندگان خاطی و بی ملاحظه برای مدت زمان 24 ساعت بازداشت می‌شوند.

از آنجایی که رانندگی بی ملاحظه بیش از 30 درصد تلفات سوانح جاده‌ای را موجب می شود پلیس دوبی اعلام کرده رانندگان بی‌توجهی که قوانین را زیر پا بگذارند برای 24 ساعت بازداشت می‌شوند.

همچنین پیش از این پیشنهاد شده بود راکبان موتور که از 50 درصد سرعت مطمئنه فراتر روند بازداشت شوند تا تلفات سوانح جاده‌ای کاهش یابد.

سوانح جاده‌ای که رانندگی با سرعت بالا نقش مهمی در آن دارد، 70 درصد مرگ و میرهای ناشی از تصادفات را در امارات شامل می‌شود.

رانندگانی که خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی عمل می‌کنند جان دیگران را به خطر انداخته و به همین دلیل مسوولان شهری و انتظامی دوبی به دنبال آن هستند تا از تعداد موارد سوانح جاده‌ای بکاهند.

منبع: ایسنا

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 124 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 19:54

برای ساخت یک زندگی شاد و سرشار از لطافت، می‏باید «طبیعت» را «الگو» قرار دهیم. شاهد هستیم که در این ایام فرخنده، خدای مهربان، زمین مرده و درختان خفته در برف و سرما را، جان تازه بخشیده است؛ مزارع و بیشه‏زارها، سرسبز و پر گل شده، بلبلان و هزار دستان به وجد و سرور آمده‏اند؛ اگر در محیط شما درختان سبز و پر گل وجود دارد، به راحتی می‏توانید شادی و سرور و نغمه‏سرائی پرندگان را در بالای شاخسارها بشنوید و مشاهده کنید. خدای مهربان را سپاسگزاریم که این چنین تحولات شگرفی در عالم طبیعت ایجاد کرده است.

افق روشن پیش رو

امسال فرا رسیدن سال نو در جامعه ما با دگرگونی‏های خاص، آغاز می‏شود؛ رفع تحریم‏های اقتصادی، تمهیدات و دیدگاه‏های روشن برای بهبود زندگی مردم و  ایجاد روابط حسنه با بسیاری از کشورهای صنعتی جهان از جمله اقدامات ماه‏های اخیر بوده است که ان‏شاءا... پیشرفت‏های اقتصادی و اجتماعی را در پی خواهد داشت.

انجام انتخابات و ایجاد اشتغال

در اسفند 94 مردم جامعه اسلامی ما با شور و شعف بسیار، در انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند. 

خدا را سپاسگزاریم که این انتخابات نیز به خوبی انجام شد و مردم سرزمین ما، نمایندگان خود را انتخاب کردند. امیدواریم نمایندگان دلسوز ملت، با تمهیدات لازم، گام‏های وسیعی برای ایجاد اشتغال جوانان و توسعه بهداشت و فرهنگ جامعه بردارند. چندین سال است به کارهای زیربنایی (ایجاد کارخانه، ساخت و ساز مسکن، توسعه تجارت و بازرگانی و ...) کمتر توجه شده است.

حالا بسیاری از جوانان ما به علت نداشتن شغل و مسکن مناسب، قادر به ازدواج نیستند که آن هم مشکلات خاص خود را دارد. امیدواریم نسبت به این امور نیز، بیشتر توجه شود.

ماشین و تحولات آن 

با رفع تحریم‏ها، واردات خودرو و قطعات و نیز تکنولوژی استفاده از آن، مورد توجه است. گام‏های وسیعی از سوی کارخانه‏های سازنده خارجی و نمایندگان داخلی آنها برداشته شده؛ بنابراین در آینده نزدیک شاهد این‏گونه تحولات خواهیم بود.

*در نیمه اول اسفندماه، نمایشگاه بین‏المللی و توانمندی‏های صنعت خودرو، در تهران تشکیل شد که برای آشنایی بیشتر علاقه‏مندان، حائز اهمیت بود. درباره نرخ فروش خودرو، هنوز اطلاعات رسمی منتشر نشده است اما می‏گویند: «نرخ آنها آزاد خواهد بود» امید است این «آزادی» مثل آزاد شدن نرخ بلیط هواپیما، بلیط قطار، نان، آب، برنج، روغن و ... نباشد؛ چه خوب است این واژه زیبا و دوست داشتنی «آزادی» با افزایش نرخ‏ها، روحیه مردم را نیازارد. می‏گفت: برای سفر به عتبات عالیات برنامه‏ریزی کرده بودیم، که یکباره نرخ بلیط هواپیما صد در صد بالا رفت، در این صورت ما و خیلی از مشتاقان از سفر باز ماندیم.

به حق چیزهای ندیده و نشنیده!

می‏گفت 700 دستگاه «پورشه» با اجازه کارت بازرگانی یک زن روستایی، وارد کشور شده است! حالا یک خانم روستایی این همه ماشین لوکس را برای چه می‏خواهد؟ لابد واسطه‏ها، ایشان را با پرداخت فقط 100 هزار تومان، راضی کرده‏اند تا به نام ایشان ماشین وارد کنند! حالا حقوق دولت چه می‏شود، خدا می‏داند!

نرخ ماشین داخلی ارزان نمی‏شود!

سال‏هاست مردم منتظر پائین آمدن نرخ فروش خودروهای ساخت داخل هستند. می‏گویند: «با رفع تحریم‏ها و پائین آمدن نسبی نرخ ارز و تحولات دیگر، انتظار کاهش قیمت ماشین را داریم» ...

اما یکی از اعضای سیاست‏گذاری قیمت خودرو گفت: گشایش‏های پسا تحریم کمک می‏کند تولید با قیمت و هزینه کمتر انجام شود. بنابراین با فاینانس و یوزانس فقط نیاز به نقدینگی واحدهای تولید برطرف می‏شود و این امر در قیمت فروش محصول تأثیری ندارد.

سفرهای نوروزی

عوامل متعدد موجب می‏شود تا افراد با ماشین خود، به سفرهای راحت و ایمنی بروند. مثل ماشین سالم و مطمئن، راه‏های استاندارد، رانندگان ماهر و از همه مهمتر با آگاهی از موقعیت جغرافیایی و برنامه‏ریزی لازم.

شما اگر قصد سفر دارید، ابتدا «اتومبیل» خود را از هر حیث سرویس و آماده کنید. «راه‏ها» هم همین است که هست! بنابراین احتیاط بیشتر شما ضرورت دارد. هرگز در حالت خستگی و خواب‏آلودگی، رانندگی نکنید، رانندگی هم اگر با احتیاط صورت گیرد، لذت‏بخش است.

مراقبت پلیس راهور

مثل همیشه، برادران پلیس راهنمایی، در راه‏های سراسر کشور به رانندگی مردم نظارت دارند. خصوصاً اینکه به مرور در بسیاری از بزرگراه‏ها، دوربین مخفی نیز، کار گذاشته‏اند. با این وصف احتیاط و دوراندیشی  رانندگان مضاعف می‏شود تا تند نروند، مارپیچ رانندگی نکنند، با سرعت مطمئنه برانند و به ‏طور کلی از انجام خلاف و کارهای خطرآفرین، در رانندگی خودداری کنند. 

سال نو مبارک

سال 1395 فرا رسید؛ خریدن ماشین نو، خانه نو، لباس نو، لوازم منزل تازه مبارکتان باشد؛ امید است همه ما چنانکه به ظاهر امور می‏پردازیم، داخل و درونمان را نیز پاک کنیم؛ دشمنی‏ها، کدورت‏ها، ناملایمات را نیز به دیده اغماض نگریسته و پاک کنیم. خدای مهربان برون و درون جهان را آرایش می‏دهد. بنابراین ما هم می‏باید نشانه‏ای از موهبت‏های الهی داشته باشیم؛ دستگیری از نیازمندان و انجام صله رحم، شاد کردن قلوب دردمندان و ... از ضروریات است که امیدواریم به انجام آنها توفیق حاصل کنیم.

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 126 تاريخ : يکشنبه 29 فروردين 1395 ساعت: 19:54

دو روز پیش دادستان تهران در خبری آمار افرادی که هنگام مستی بازداشت شده اند را اعلام کرد، اما این آمار در مقایسه با دیگر کشور ها چگونه است و هر کشور برای مقابله با آن چه برنامه ای دارد؟

دو روز پیش دادستان تهران در خبری آمار افرادی که هنگام مستی بازداشت شده اند را اعلام کرد، اما این آمار در مقایسه با دیگر کشور ها چگونه است و هر کشور برای مقابله با آن چه برنامه ای دارد؟

در دنیا در هر 50 دقیقه یک نفر به علت مستی در هنگام رانندگی کشته شدند، این یعنی 10839 نفر در سال 2015. تحقیقی که در سال 2010 انجام شد نشان داد علت اصلی 30 تا 40 درصد تصادف ها، رانندگی در هنگام مستی است. اما این وضعیت در پایتخت ایران چگونه است؟

آن‌طور که دادستان تهران گفت، در‌ سال 94، 2900 پرونده درباره رانندگی درحال مستی در شهر تهران تشکیل شده است: «در بازدیدهایی که از دو دادسرای ارشاد و راهور انجام شد، با آمار قابل توجه رانندگی هنگام مستی و شرب خمر مواجه بودیم که نیازمند تحلیل، بررسی و اتخاذ تدابیر مناسب است.»

الکل تاثیر قابل توجهی بر روی عملکرد قسمتی از بدن دارد که برای رانندگی حیاتی است، یکی از تاثیرات اصلی الکل آسیب رساندن به توانایی فرد برای تمرکز سریع از یک موضوع به موضوعی دیگر است، میزان دید افراد مست به علت اختلالاتی که الکل روی مغز ایجاد می کند بسیار کمتر از دیگر انسان ها است، همچنین مست بودن روی قدرت تصمیم گیری انسان ها هم تاثیر می گذارد.

یکی از کشورهایی که رانندگی در هنگام مستی در آن به طور زیادی رخ می دهد ایالت متحده آمریکا است.

بر اساس تحقیق جدید سازمان پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در جولای ۲۰۱۵، حدود 4.2 میلیون نفر در حالی که الکل خورده بودند، پشت فرمان نشسته‌اند که عدد بسیار بزرگی است و حدود 1.8درصد کل جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهد. ایالتی که بیش از همه شاهد این اتفاق بوده نیز هاوایی است و عجیب اینکه به ازای هزار شرکت کننده در تحقیق، 995 بار این اتفاق افتاده است. اگرچه این عدد نمی‌گوید تمام کسانی که پشت فرمان نشسته‌اند، در حال مستی بوده‌اند ولی نشان می‌دهد در هوایی تقریباً به ازای هر یک نفر، یک بار رانندگی در حال مستی رخ داده است.

اما طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در آفریقای جنوبی بیش از هر کشور دیگری در دنیا افراد به علت رانندگی در هنگام مستی می میرند.

ظاهرا آفریقا جنوبی برای مقابله با رانندگی در هنگام مستی قانون هایی دارد، اما برای اجرای آنها از همه ظزفیت خود استفاده نمی کند.

اکثر کشورها قوانین مختلفی برای جریمه افرادی که در هنگام مستی رانندگی می کنند دارند، یکی از این کشور ها تایلند است. مطابق با مصوبه جدید دولت تایلند، رانندگان مست و افرادی که به طور مکرر قوانین راهنمایی و رانندگی را نقض کنند، برای کار به سردخانه‌ بیمارستان‌ها فرستاده می شوند.

میزان مجاز الکل در هنگام رانندگی در کشورهای مختلف:

 نام کشور  درصد الکل 
چین0.02 درصد 
ژاپن0.03 درصد
ترکیه 0.05 درصد
ایران0
امارات0
عربستان0
کویت0
اردن0.05 درصد
کانادا0.08 درصد
تایلند0.05 درصد
مصر 0.05 درصد
آمریکا0.08 درصد
فرانسه0.05 درصد (0.02 درصد برای رانندگان کم تجربه)
ایتالیا0.05 تا 0.08 درصد

منبع: خبرآنلاین

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 125 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 19:51

قیمت خودرو در سال جدید چگونه خواهد بود؟ این سوال در حالی مطرح است که برخی دست‌اندرکاران صنعت خودرو طی هفته جاری از درخواست خودروسازان از شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت‌ها خبر دادند.

قیمت خودرو در سال جدید چگونه خواهد بود؟ این سوال در حالی مطرح است که برخی دست‌اندرکاران صنعت خودرو طی هفته جاری از درخواست خودروسازان از شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت‌ها خبر دادند.

هر چند برخی شرکت‌های خودروساز همچون سایپا درخواست خود از شورای رقابت را تکذیب کرد، اما آنچه مشخص است تولید‌کنندگان خودرو با توجه به افزایش دستمزدها که دولت پیشنهاد 14 درصدی آن را به مجلس ارایه کرده و همچنین نرخ تورم، افزایش قیمت مواد اولیه، نرخ قطعات داخلی و... ظاهرا چاره‌ای جز این ندارد. در این بین روند صعودی که این روزها قیمت خودرو پیدا کرده را نباید به پای تولید‌کنندگان گذاشت؛ چراکه هر ساله با توجه به نرخ ارزش افزوده، بیمه، شماره‌گذاری و عوارض درصدی بر قیمت خودروها افزوده می‌شود. این در حالی است که افزایش قیمت ناشی از موارد مذکور اگر چه بر خریدار خودرو تحمیل می‌شود، اما آن را سهم دولت از صنعت خودرو می‌خوانند و پول آن مستقیما وارد خزانه دولت می‌شود.

اما امسال برخلاف سال‌های گذشته نه‌تنها بر نرخ ارزش افزوده کالاها اضافه نشد؛ بلکه شماره‌گذاری و عوارض نیز نسبت به سال گذشته با ثبات قیمتی همراه بود و تنها بیمه شخص ثالث افزایش پیدا کرد. به‌دنبال افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت محصولات سایپا بین 130 تا 150 هزار تومان افزایش یافت و بر این اساس قیمت‌های جدید به نمایندگی‌های فروش سایپا نیز طی هفته جاری ابلاغ شد. به این ترتیب با توجه به قیمت‌های اعلام شده قیمت انواع پراید و تیبا حدود 130 هزار تومان افزایش یافته و این رشد قیمت برای تندر90، ساندرو، پارس‌تندر، وانت پیکاپ ریچ و برلیانس حدود 150 هزار تومان بوده است. همچنین با افزایش نرخ بیمه شخص ثالث، قیمت محصولات ایران خودرو نیز حدود 149هزار تا 182 هزار و 500 تومان رشد داشته است. به این ترتیب قیمت محصولات سواری ایران خودرو 149 هزار تومان و قیمت وانت 182 هزار و 500 تومان افزایش یافت. همانطور که گفته شد قیمت افزوده شده بر محصولات شرکت‌های خودروساز از طریق تولید‌کنندگان از مشتریان اخذ و به خزانه دولت ریخته می‌شود.حال به سراغ خودروسازان می‌رویم، تولید‌کنندگانی که طی چهار سال گذشته بدون چون و چرا با درخواست افزایش قیمت آنها موافقت شده بود. هر چند سال گذشته با توجه با رکود بازار و عدم تقاضای مناسب از سوی مشتریان، درخواست افزایش قیمت نه برای خودروسازان و نه شورای رقابت موضوعیت نداشت، اما در سال جدید ظاهرا تولید‌کنندگان قرار نیست که از درخواست خود عقب‌نشینی کنند. آنها نیز دلایل هر ساله خود را تکرار می‌کنند با این مضمون که با توجه به افزایش حقوق و دستمزد و افزایش نرخ دلار، تورم و هزینه‌های سربار قیمت‌ها نیز باید افزایش پیدا کند تا خودروساز متحمل ضرر و زیان نشود، اما در شرایطی خودروسازان انتظار افزایش قیمت در سال جاری را دارند که شورای رقابت در اواخر سال گذشته تعیین تکلیف قیمت خودرو را منوط به فرمول قیمت‌گذاری خودرو در شرایط پساتحریم دانست.  برخی از دست‌اندرکاران این شورا معتقدند که پساتحریم هزینه خودروسازی را کاهش داده است؛ چراکه نقل و انتقالات پول و قطعه و هزینه‌های واسطه‌گری دیگر برای تولید‌کنندگان وجود نخواهد داشت، به همین دلیل فرمول قیمت‌گذاری با توجه به شرایط کنونی و اقتصادی کشور تهیه خواهد شد.

در فرمول این شورا شاخص‌هایی چون تورم نهاده‌های تولید، بهره‌وری و نمره کیفیت تعیین‌کننده قیمت خودرو است. بنابراین با توجه به توجیهات مذکور بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت خودرو در شرایط کنونی را نه‌تنها منطقی نمی‌دانند؛ بلکه معتقدند که با توجه به کاهش هزینه‌های تحریم، قیمت‌ها باید روند نزولی نیز بیابد. به اعتقاد آنها قیمت خودرو در شرایط کنونی که تحریم‌های بین‌المللی لغو شده و عواملی چون هزینه‌های واسطه‌گری از میان رفته است نباید افزایشی باشد. در همین حال آنها به کاهش نرخ سود بانکی و بهبود شاخص‌های اقتصادی نیز اشاره دارند و معتقدند مجموع این عوامل بر قیمت تمام شده محصولات خودروسازان موثر خواهد بود .این عده همچنین تاکید دارند که اثر افزایش حتی 14 درصدی حقوق و دستمزد بر هزینه شرکت‌های خودروساز نزدیک به نیم درصد است؛ بنابراین افزایش قیمت به‌دلیل نرخ تورم و افزایش حقوق و دستمزد در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است، توجیه مناسبی نیست. در این زمینه یک کارشناس خودرو عنوان می‌کند که قیمت مواد اولیه از جمله فولاد، پلاستیک و سایر مواد اولیه در بازارهای جهانی کاهش یافته و از سوی دیگر هزینه‌های ناشی از تحریم نیز از بین رفته است؛ بنابراین اگر افزایش هزینه‌ها را با کاهش هزینه‌ خودروسازان در پساتحریم مقایسه کنیم دلیلی برای افزایش قیمت وجود نخواهد داشت، اما در مقابل این عده از کارشناسان که بر عدم‌افزایش قیمت خودرو تاکید دارند، خودروسازان همچنان بر هزینه‌هایی که ناخواسته به آنها تحمیل می‌شود تکیه می‌کنند. حال سوال اینجاست که اگر روند قیمتی خودرو طبق خواسته خودروسازان پیش رود و شورای رقابت به افزایش قیمت‌ها تن دهد آیا بازار به رکود عمیق‌تری نخواهد رفت؟ پاسخ به این سوال شاید آسان باشد؛ چراکه ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی و همچنین استقبال گسترده از آن نشان داد که با توجه به شرایط اقتصادی سه سال گذشته و به‌دنبال آن کاهش قدرت خرید مردم، منجر به تقاضای موثر برای خودرو در بازار شد؛ بنابراین اگر خودروسازان بازهم بر افزایش قیمت تاکید داشته باشند به‌نظر می‌رسد که مشتریان حتی بیشتر از قبل از بازار رویگردان خواهند شد.

منبع: خبرآنلاین

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 121 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 19:51

عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت : انتظار می رود در آینده نزدیک شاهد پیشرفت های قابل توجهی در صنعت خودرو ایران باشیم.

عضو کمیسیون برنامه ، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت : انتظار می رود در آینده نزدیک شاهد پیشرفت های قابل توجهی در صنعت خودرو ایران باشیم.

عیسی امامی با اشاره به تشدید رکود اقتصادی در سال 94 اظهار داشت : البته با توجه به شرایط رکودی حاکم بر کل اقتصاد کشور ،  این انتظار که با اجرای برجام ، تحول و تغییراتی جدی در صنعت خودرو ایران رخ دهد را نداریم.

وی با اشاره به نگاه دولت و مجلس در بحث اقتصاد مقاومتی تاکید کرد : متاسفانه مشکلات کلی در اقتصاد کشور در سال گذشته عملا مانع اجرای سیاست ها و  برنامه های مجلس و دولت در بحث اقتصاد مقاومتی شد از این رو همچنان مردم چشم انتظارند تا سیاست های دولت در این ارتباط در سال جدید عملی شود.

وی همچنین به فراز و نشیب های زیادی که صنعت خودرو در سال های اخیر داشته اشاره کرد و گفت : ورود قطعات بی کیفیت  همزمان با افزایش تحریم ها متاسفانه موجب افت کیفیت خودروهای داخلی گردید اما با اجرای برجام و رفع تحریم ها باید تلاش بیشتری جهت دستیابی به قطعات با کیفیت صورت گیرد.

وی خاطر نشان کرد : پیش بینی می شود با توجه به فضای اقتصادی کشور ، برداشت تحریم ها می تواند زمینه ساز حضور و مشارکت با شرکتهای خارجی و رفع مشکلات اقتصادی و رونق تولید در داخل باشد. 

نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از هزینه های زیادی که در راستای واردات خودرو به کشور تحمیل شده ، گفت : توجه به واردات خودرو در سالهای اخیر متاسفانه موجب تضعیف تولید داخل و تشویق مشتریان داخلی به خرید خودروهای خارجی شده است به طوری که این جریان موجب تحمیل هزینه های زیادی به کشور و صنعت خودرو شده است.

امامی با اشاره به اینکه بهبود اقتصاد ایران پس از تحریم ، نیازمند اراده ای ملی است  ، خاطر نشان کرد  : در صورتی که مبنای کار ها صرفا برجام باشد مسلما به جایی نخواهیم رسید  قطعا  همگرائی دولت و  مجلس و همکاری بنگاهها ، بانکها می تواند کمک بزرگی جهت خروج رکود از صنعت خودرو باشد هر چند بهبود جریان کلی صنعت خودرو و رونق در این بخش  مستلزم پذیرش مردم  نیز است که با توجه به فرصت بوجود آمده قطعا می توان اعتماد مردم را در شرایط کنونی کسب کرد.

وی همچنین ضمن تاکید بر تلاش خودروسازان نسبت به تولید رقابتی و افزایش سهم محصولات در بازار داخل اظهار داشت : در صورتی که خودروسازان بتوانند سهم خوبی از بازارهای داخلی را  کسب کنند مسلما قادر خواهند بود تا سهم مهمی از  بازار های خارجی را نیز کسب نموده و رشد فروش خوبی را در بازارهای بین المللی بدست آورند.

منبع: خبرخودرو

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 118 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 17:10

بر اساس‌ اطلاعات دوربین‌های نظارت تصویری و سامانه‌های هوشمند تردد شمار بر‌خط‌ ‌در حال حاضر غیر از محورهای مسدود و ممنوع ذکر شده در این گزارش، بقیه محورهای مواصلاتی کشور باز است و تردد در آنها به‌ روال عادی ‌جریان دارد.

بر اساس‌ اطلاعات دوربین‌های نظارت تصویری و سامانه‌های هوشمند تردد شمار بر‌خط‌ ‌در حال حاضر غیر از محورهای مسدود و ممنوع ذکر شده در این گزارش، بقیه محورهای مواصلاتی کشور باز است و تردد در آنها به‌ روال عادی ‌جریان دارد.

کل تردد ثبت‌ شده‌ در شبانه‌روز گذشته‌‌ براساس آخرین اطلاعات دریافتی‌ از 1726 دستگاه ترددشمار فعال درمحورهای برون‌شهری، نسبت به روز قبل 0.4 درصد افزایش نشان می‌دهد؛ در همین مدت همچنین سهم وسایل نقلیه سنگین در ترافیک راه‌‌ها 17 درصد‌، اوج تردد بین ساعات 17 الی 18 و کمترین تردد بین ساعات 3 الی 4 صبح صورت پذیرفته که هموطنان با آگاهی از این موضوع می‌توانند ساعات مناسب‌تری را برای سفر انتخاب کنند.

پرترددترین جاده‌های کشور

آزادراه ‌قزوین-کرج‌،‌ ‌آزادراه کرج-تهران، آزادراه تهران-کرج‌،‌‌‌ آزادراه کرج-قزوین‌، ‌آزادراه‌ ‌‌‌تهران-قم‌‌‌، ‌‌آزادراه ‌قم-تهران‌‌، آزادراه ساوه-‌تهران‌، آزادراه تهران-ساوه، مسیر پاکدشت-تهران‌ و تهران-پاکدشت، محور تهران-شهریار و محور جاجرود-تهران در 24 ساعت گذشته بیشترین ترافیک را داشته‌اند.‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

محدودیت‌ ترافیکی جاده‌‌های منتهی به شمال تا روز جمعه 27 ‌فروردین ‌                                                                                      

تردد موتور سیکلت از ساعت 12:00 ظهر روز چهارشنبه مورخ 95/01/25 الی ساعت 24:00 روز جمعه مورخ 95/01/27 از محورهای کرج – چالوس‌، هراز، فیروزکوه و محور تهران – سمنان – مشهد و بالعکس ممنوع است؛ ‌تردد موتور سیکلت‌های انتظامی و امدادی برای انجام ماموریت‌های ضروری در مسیر مجاز جریان ترافیک بلامانع خواهد بود.

تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 14:00 الی 24:00 روز جمعه مورخ 95/01/27  از کرج به سمت مرزن‌آباد ممنوع است با اعلام مأموران پلیس راه در محل تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت 17:30 الی 24:00 روز جمعه مورخ 95/01/27 ‌از 15 کیلومتری جنوب مرزن‌آباد (دزدبن‌) به سمت کرج به صورت یک‌طرفه خواهد بود.

در محور کندوان‌ تردد انواع تریلر‌، کامیون و کامیونت از محور کرج – چالوس و بالعکس کماکان ممنوع ‌است.

در محور هراز‌ تردد تریلرها کماکان ممنوع است همچنین تردد همه کامیون‌ها و کامیونت‌ها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد شدنی از ساعت 08:00 الی 24:00 روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه پیش‌رو ممنوع است.

در محور فیروزکوه‌ تردد ‌تریلرها به استثنای حاملین مواد سوختی و فاسد‌شدنی از ساعت 08:00 الی 24:00 روز جمعه مورخ 95/01/27  از تهران به قائم‌شهر و بالعکس، ممنوع ‌است.

ممنوعیت تردد به دلیل مشکلات جوی‌

محور پونل - خلخال واقع در استان‌های گیلان و اردبیل به دلیل بارش شدید برف و کولاک تا اطلاع بعدی‌ مسدود است.

محور شمشک - دیزین واقع در استان‌های البرز و تهران‌‌ تا اطلاع بعدی به دلیل بارش برف و باران و احتمال ریزش کوه‌ مسدود‌ است‌.

‌محور سروآباد - پاوه ‌واقع در استان کردستان‌ از ساعت 22:00 مورخ 7 آبان 94 تا اطلاع بعدی به دلیل بارش شدید باران‌ ریزش کوه و نبود ایمنی کافی مسدود ‌است.

محور گنجنامه-تویسرکان ‌واقع در استان همدان‌ از مورخ 20 آبان 94 تا اطلاع بعدی‌ با توجه به شرایط جوی و صعب العبور بودن مسیر مسدود اعلام می‌شود.‌

محور رودان-بندرعباس (مسیر رفت)‌ واقع در استان هرمزگان‌ از مورخ 12 فروردین 95 تا اطلاع بعدی به دلیل ریزش کوه مسیر مسدود و هدایت بار ترافیکی از مسیر برگشت به صورت دو طرفه امکان‌پذیر ‌است.

محور سی سخت - بیده‌ واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد از مورخ 25 آبان 94 تا اطلاع بعدی‌ با توجه به کوهستانی و برفگیر بودن و نبود ایمنی کافی مسیر مسدود اعلام می‌شود.

آزادراه رشت-قزوین باند رفت محدوده توتکابن به رودبار نرسیده به تونل نصفی‌ واقع در استان گیلان‌، از مورخ 23 فروردین 95 تا اطلاع بعدی به دلیل جلوگیری از وقوع رانش ناشی از اختلاف سطح ایجاد شده مسیر مسدود است و تردد از مسیر جایگزین محور قدیم رستم آباد - رودبار انجام می‌گیرد.

‌محور زابل – هیرمند‌ واقع در استان سیستان و بلوچستان، از مورخ 23 فروردین 95 تا اطلاع بعدی به دلیل طغیان رودخانه و بالا آمدن سطح آب مسیر مسدود اعلام می‌شود.‌

محور ادیمی – هیرمند ( محدوده اکبرآباد  )‌ واقع در استان سیستان و بلوچستان‌ از مورخ 23 فروردین 95 تا اطلاع بعدی به دلیل طغیان رودخانه و بالا آمدن سطح آب مسیر مسدود اعلام می‌شود.

کمربندی دهلران-اندیمشک ‌واقع در استان ایلام‌ از روز 26 فروردین 95 تا اطلاع بعدی به دلیل بارش شدید باران و آبگرفتگی مسدود و تردد از مسیر جایگزین داخل شهر دهلران انجام می‌شود.

ممنوعیت تردد به‌ تفکیک یا اولویت وسایل نقلیه‌

 در محور کرمان ـ راین ـ حسین آباد ـ جیرفت (ساردوئیه ـ جیرفت)، واقع در استان کرمان به‌ دلیل مداخله با ترافیک شهری‏ و تردد در جاذبه‌های گردشگری و عبور 23 کیلومتری از مسیر فرعی، تردد خودروهای سنگین و حاملان فرآورده‌های نفتی ممنوع و مسیر جایگزین محور ترانزیت کرمان ـ دهبکری ـ جیرفت معرفی می‌‌شود؛ تردد وسایل نقلیه سواری در محور فوق بلامانع است.

محور امیدیه - جایزان‌، واقع دراستان خوزستان‌ به‌دلیل اجرای عملیات ترمیم جاده اصلی‌ حدفاصل کیلومتر 3 الی 600+7 ‌از 21 فروردین لغایت 21 خرداد 95 به صورت 24 ساعته مسدود است و تردد از محور جایگزین امیدیه – آغاجاری – چم نظامی – جایزان انجام می‌شود.

در محور دماوند ـ فیروزکوه‌ واقع در استان تهران‌، از مورخ 21 فروردین لغایت 31 خرداد 95 ‌روزهای شنبه تا سه‌شنبه از ساعت 8 تا 18 و روز‌های چهارشنبه تا ساعت 14 هر هفته، به غیر از‌ ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد از تعطیلات چند روزه، به دلیل اجرای عملیات روکش آسفالت حفاظتی پلیمری‌، حد فاصل جابان تا هنرستان کشاورزی آئینه ورزان‌، تردد همزمان با اجرای عملیات‌‌ و رعایت احتیاط انجام می‌شود.‌

محور کرج - چالوس (‌کندوان)‌‌ از مورخ 21 فروردین تا 2 تیر 95 ‌روزهای شنبه تا سه‌شنبه هر هفته از ساعت 8 تا 16 و روز چهارشنبه تا ساعت 12 هر هفته ‌‌به غیر از ‌ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد از تعطیلات به دلیل اجرای عملیات لکه گیری و روکش آسفالت حدفاصل تونل کندوان تا میدان امیر کبیر‌ تردد همزمان با اجرای عملیات و رعایت جوانب احتیاط انجام می‌شود.

در ‌آزاد‌راه تهران – قم‌ واقع در استان تهران‌ از مورخ 21 فروردین لغایت 2 تیر 95 ‌روزهای شنبه تا دو شنبه از ساعت 8:30 تا 17 و روز سه‌شنبه تا ساعت 12 هر هفته ‌به غیر از روزهای چهارشنبه‌، پنجشنبه‌، جمعه و ‌ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد از تعطیلات چند روزه به دلیل اجرای عملیات روکش آسفالت‌، حدفاصل عوارضی تا پایان حوزه استحفاظی اداره راه وشهرسازی استان تهران، تردد همزمان با اجرای عملیات و رعایت جوانب احتیاط با اعمال محدودیت ترافیکی در یک خط عبور (یک سوم مسیر) انجام می‌شود.

محور قدیم تهران – قم‌ واقع در استان تهران‌ از مورخ 23 فروردین لغایت 2 تیر 95 ‌روزهای شنبه تا ‌دو‌شنبه از ساعت 8:00 الی 17 و روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه تا ساعت 12 ‌به غیر از‌ ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد از تعطیلات چند روزه به دلیل اجرای عملیات روکش آسفالت‌، حدفاصل کهریزک تا پلیس‌راه حسن آباد‌، تردد همزمان با اجرای عملیات و رعایت جوانب انجام می‌شود.

 ‌آزادراه تهران – ساوه ، واقع در استان تهران‌ از مورخ 1 اردیبهشت لغایت 31 تیر 95 روزهای شنبه تا سه‌شنبه از ساعت 7:00 الی 18 و روز چهارشنبه تا ساعت 14 هر هفته‌ به غیر از‌ ایام تعطیلات رسمی و همچنین روزهای قبل و بعد از تعطیلات چند روزه به دلیل اجرای عملیات بهسازی و روکش آسفالت‌، حدفاصل اتوبان آزادگان تا پل رودشور‌، تردد همزمان با اجرای عملیات و رعایت جوانب احتیاط انجام می‌شود.

مسافران می‌توانند برای دریافت اطلاعات تفصیلی راه‌ها و خلاصه آخرین وضعیت جاده‌ها، عدد 141 را به شماره 1000141 پیامک کنند و یا با شماره‌های 141 و 88925252 تماس بگیرند.

منبع: خبرخودرو

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 116 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 17:10

«خبرماشین» - برخی از شرکتهای خودروسازی چینی به درستی در سالهای اخیر برای رقبای بزرگ خود چالش ایجاد کرده اند و با تولید خودروهایی با طراحی جذاب و امکانات مناسب مهر تائیدی بر پیشرفت خود زدند.

«خبرماشین» - برخی از شرکتهای خودروسازی چینی به درستی در سالهای اخیر برای رقبای بزرگ خود چالش ایجاد کرده اند و با تولید خودروهایی با طراحی جذاب و امکانات مناسب  مهر تائیدی بر پیشرفت خود زدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، یکی از این شرکت های خودروسازی ، چری می باشد که به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان و بزرگترین صادر کننده خودرو از چین شناخته می شود.

سالهای اخیر چری با بهره گیری از مهندسین مجرب  آلمانی و اروپایی و همچنین مشارکت با لوکس ساز معروف بریتانیائی یعنی جاگوار-لندرور توانسته جهش بزرگی از لحاظ کمی و کیفی داشته باشد.

ایجاد خطوط تولید مدرن  و پیشرفته با مدیریت مهندسان  مجرب و ابزار پیشرفته اروپایی  باعث گردیده تا شاهد پیشرفت چشم گیر به لحاظ کمی و کیفی از این خودروساز باشیم.

اخیرا شرکت چری اقدام به معرفی دو خودروی مفهومی بسیار جذاب با مهندسی و طراحی اروپایی بنام آلفا و بتا نموده است که بسیار از لحاظ طراحی و کیفی مورد توجه قرار گرفته است.

با توجه به استقبال خوبی که از این خودروهای کانسپت در نمایشگاه های گوناگون به عمل آمد  لذا شرکت چری  تصمیم به تولید یک سدان زیبا  با اندازه و ابعاد متناسب بر مبنای کانسپت زیبا و جذاب آلفا بنام آریزو 5 گرفت که اخیرا با آغاز تولید آن در کشور سازنده به طور همزمان در بسیاری از بازارهای بین المللی نیز آغاز گشته. 

آریزو 5 یک سدان زیبا با طراحی مشابه خودروهای هیندای -کیا  می باشد که دارای طراحی زیبا و کاربردی می باشد و این سدان زیبا حاوی این پیغام چری مبنی بر تولید محصولات مدرن و با کیفیت بالا می باشد.

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 130 تاريخ : پنجشنبه 26 فروردين 1395 ساعت: 17:10

بزرگ‌ترین خودروساز کره‌جنوبی یعنی هیوندای موتور به همراه زیرمجموعه خود کیاموتور طی 54 سال فعالیت خود حدود 100 میلیون خودرو به‌فروش رسانده‌اند.

بزرگ‌ترین خودروساز کره‌جنوبی یعنی هیوندای موتور به همراه زیرمجموعه خود کیاموتور طی 54 سال فعالیت خود حدود 100 میلیون خودرو به‌فروش رسانده‌اند.

این دو خودروساز بزرگ کره‌جنوبی از سال 1962 تا ماه مارس 2016، در مجموع 7/ 99 میلیون خودرو در سراسر جهان به‌ فروش رسانده‌اند. در این مدت هیوندای 02/ 64 میلیون دستگاه و کیا 68/ 35 میلیون دستگاه خودرو فروخته است.

این دو شرکت در بیانیه مشترکی اعلام کردند فروش جهانی در ماه آوریل به سطح 100 میلیون دستگاه خودرو خواهد رسید. این در شرایطی است که این دو خودروساز همچنین اعلام کرده‌اند تا سال 2020، 26 مدل جدید عرضه خواهند کرد. این 26 مدل شامل خودروهای هیبریدی، برقی و پیل سوختی هستند. این در شرایطی است که هیوندای موتور قصد دارد در کمتر از چهار سال آینده به دومین خودروساز بزرگ جهان به لحاظ فروش تبدیل شود. این شرکت قصد دارد تا سال 2020 حدود 300 هزار خودرو یا حتی بیشتر بفروشد.

منبع: ایسنا

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 120 تاريخ : چهارشنبه 25 فروردين 1395 ساعت: 13:08

رئیس کل گمرک ایران گفت: وارادت خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی فقط براساس مجوزهای خاص و برای امور دیپلماتیک از جمله سفارتخانه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

رئیس کل گمرک ایران گفت: وارادت خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی فقط براساس مجوزهای خاص و برای امور دیپلماتیک از جمله سفارتخانه‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

مسعود کرباسیان در حاشیه جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در زمینه خودرو مصوبه جدیدی نداشتیم افزود: بر اساس مصوبه دولت، ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی به کشور به جز در موارد مجوزهای خاص، همچنان ممنوع است.

رئیس کل گمرک با اشاره به افزایش تعرفه واردات گروه 10 کالایی گفت: حمایت از تولید داخل همواره در دستور کار دولت قرار دارد و البته این نوع حمایت هم روش‌های خاص خود را طلب می‌کند و تعرفه‌ها باید به گونه‌ای وضع شود که مبارزه با قاچاق نیز صورت گیرد. البته ابزار حمایت از تولید داخل، جلوگیری از واردات نیست.

کرباسیان افزود: یکی از اصلی ترین اقدامات ما در حمایت از تولید داخل، سرعت بخشیدن به تامین نیازهای کارخانجات و تولید کشور و مواد وارداتی است که هزینه آن به مصرف کننده برمی گردد.

وی اضافه کرد: از طریق پرداخت الکترونیک، نظام ارزش گذاری و ترخیص در حد اقل زمان سعی کردیم تولیدکنندگان در زمان مناسب به کالاهای خود دسترسی داشته باشند.

کرباسیان گفت: علاوه بر پذیرش ضمانت نامه برای پرداخت حقوق دولت، مقرر کردیم فعالان اقتصادی با نگهداری بخشی از کالاها در گمرک و ترخیص بقیه کالاها بتوانند چرخ تولید را به حرکت درآورند.

وی افزود: درخواست کردیم تشکل ها فهرست فعالان مجاز اقتصادی را به گمرک ارائه کنند تا این فعالان مواد مورد نیاز خود را در حداقل زمان از گمرک ترخیص و به عنوان معتمد ما و با کمترین تشریفات به امر صادرات اقدام کنند.

رئیس کل گمرک گفت: با 24 ساعته کردن فعالیت گمرکات، ارزیابی در محل کارخانه، پذیرفتن ضمانت نامه برای کالاهایی که باید عوارض شان پرداخت شود و ورود موقت مواد اولیه برای تولید کالاهای صادراتی با یک برابر ضمانت حقوق گمرکی همچنین دسترسی به اسناد، کمک کردیم تا صادرات رونق گیرد.

کرباسیان افزود: روزانه از طریق سایت گمرک آمار صادرات واردات و ترانزیت با تفکیک نوع کشور قید می شود. 

وی ادامه داد: سال گذشته 42 و نیم میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و 41 و نیم میلیارد دلار هم واردات داشتیم که نشان می دهد تراز تجاری ما مثبت بوده است.

کرباسیان گفت: کف حقوق گمرکی 4 درصد و سقف آن 140 درصد برای گروه 10 است. 

وی در خصوص نگهداری داروها در گمرک و ترخیص آنها افزود: با هماهنگی سازمان غذا و دارو اقداماتی صورت گرفته تا ترخیص داروها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود البته اولویت ما ترخیص دارو با حداقل اسناد است که امیدواریم امسال عملیاتی شود.

منبع: خبرخودرو

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 121 تاريخ : چهارشنبه 25 فروردين 1395 ساعت: 13:08

نسل جدید از پورشه 911 GT2 که یک مدل قدیمی است به تازگی با قیمت بسبار بالایی آماده عرضه شده است.

نسل جدید از پورشه 911 GT2 که یک مدل قدیمی است به تازگی با قیمت بسبار بالایی آماده عرضه شده است. 

این خودروی مدل 2009 که به تازگی به یک موتور توربو مجهز شده و توان بسیار بیشتری را در مقایسه با قبل پیدا کرده حالا آماده فروش در یک حراجی در ایالت تگزاس ایالات متحده می باشد. قیمت برآورد شده برای 911GT2 حدود 410 هزار دلار می باشد. 

خودروی فوق دارای رنگ ساده نارنجی می باشد و جز 23 خودروی تولیدی شرکت در همان سال می باشد. جالب اینجاست که این پورشه تاکنون حتی در زمان سرویس دوره ای  هم نرسیده و تنها 2400 مایل کارکرده است. 

شاید قیمت 410 هزار دلاری برای 911GT2 بسیار بالا به نظر برسد ولی نبایستی فراموش کرد  که قیمت آن در طی سال های اخیر بالاتر رفته و به ارزش آن افزوده شده. 

قدرت این خودرو 530 اسب بخار است که می توان گفت در بازار امروز توان بسیار بالایی هم محسوب نمی شود موتور مذکور در کنار یک جعبه دنده دستی دیفرانسیل عقب نصب شده است. 

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 120 تاريخ : چهارشنبه 25 فروردين 1395 ساعت: 13:08

دولت آئین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را اصلاح کرد که براساس آن، در قرارداد پیش فروش،سود مشارکت وجوه دریافتی را از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل مندرج در قرارداد پرداخت می‌شود.

دولت آئین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را اصلاح کرد که براساس آن، در قرارداد پیش فروش،سود مشارکت وجوه دریافتی را از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل مندرج در قرارداد پرداخت می‌شود.

هیات وزیران در جلسه دیشب خود، اصلاحیه آئین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را به تصویب رساند. بر اساس این اصلاحیه، عرضه کنندگان انواع وسایل نقلیه موتوری اعم از سواری، مینی‌بوس، میدل‌باس، اتوبوس، ون، وانت، کامیونت، کامیون، کشنده، تریلر و انواع موتورسیکلت ساخت داخل یا خارج کشور موظف است در سامانه اطلاع‌رسانی خود نسبت به فروش اینترنتی محصولات با قید مشخصات خودرو و شرایط فروش از قبیل قیمت نهایی محصولات، نشان تجاری، نوع، تیپ، رنگ، تجهیزات درخواستی، سود مشارکت، زمان تحویل و سایر موارد مرتبط اقدام کند.

همچنین عرضه‌کننده موظف است در قرارداد پیش فروش، سود مشارکت وجوه دریافتی را از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل مندرج در قرارداد پرداخت کند و در صورت تاخیر در تحویل خودرو، از تاریخ تحویل مندرج در قرارداد تا زمان تحویل خودرو به مصرف کننده، مبلغ خسارت تاخیر در تحویل را نسبت به وجوه پرداختی محاسبه و بپردازد.

بر این اساس، در صورت بروز مشکل در فرآیند رعایت استانداردهای مصوب و تاخیر در تحویل خودرو، عرضه کننده مسئول جبران خسارات وارده و کسب رضایت مصرف کننده خواهد بود. علاوه بر این، دوره تضمین برای انواع خودروها با اصلاحاتی همراه شد که به موجب آن، برای خودروهای سنگین شامل مینی بوس، میدل باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده از تاریخ تحویل به مصرف کننده حداقل دو سال و برای انواع موتورسیکلت از تاریخ تحویل حداقل یکسال تعیین شده است. تشریح ضوابط پرداخت خسارت توقف خوررو به استثنای خسارات ناشی از موارد حادثه و تصادف، از دیگر تصمیمات این موضوع بوده است.

متن کامل آئین‌نامه فعلی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو به شرح ذیل است:

ماده ۱- ضوابط مندرح در این آیین نامه شامل عرضه کنندگان واسطه‌های فروش واسطه‌های خدمات پس از فروش و نمایندگی های مجاز انواع خودرو اعم از سواری، وانت، دو دیفرانسیل، ون، مینی بوس، میدی باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون، کشنده و موتور سیلکت که در داخل کشور تولید و یا در چارچوب مقررات جاری به کشور وارد شده و یا می شود، می‌باشد.

ماده ۲- تعاریف و اصلاحات این آیین نامه به شرح زیر است:

الف - خدمات پس از فروش: عبارت است از کلیه خدمات پس از فروش یک محصول از قبیل ضمانت، تعهد، (پشتیبانی خدمات، تعمیران وتامین قطعات استاندارد) که موجب تضمین کارکرد مطلوب محصول می‌باشد.

ب - دستور العمل شرابط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو: این دستور العمل شامل حداقل شرایط کمی و کیفی خدمات پس از فروش است که توسط وزارت صنایع و معادن به کلیه شرکت‌های عرضه کننده خودرو ابلاغ گردیده و در فواصل زمانی تعیین شده در آن توسط بازرس مورد بازرسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

پ - واسطه خدمات پس از فروش: به شخص حقیقی یا حقوقی اطلاق می شود که توسط عرضه کننده عهده دار خدمات پس از فروش خودرو (از طریق نمایندگی های مجاز) در طول دوره تضمین و تعهد می باشد واسطه خدمات پس از فروش می تواند به عنوان بخشی از مجموعه عرضه کننده یا به عنوان شرکتی مستقل تحت نظارت عرضه کننده فعالیت نموده و خدمات خود را ارائه نماید.

ت - استاندارد‌های ابلاغی: کلیه معیار‌ها و مشخصات فنی ناظر بر کیفیته چگونگی تولید (فروش) و خدمات پس از فروش که حسب مورد توسط دولت، وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی، سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، ‌سازمان حفاظت محیط زیست و کمیته معیار مصرف سوخت ابلاغ می‌گردد.

تبصره - استاندارد‌های فنی شرکت‌های عرضه کننده در صورت عدم مغایرت با موارد فوق الاشاره جز استاندارد‌های ابلاغی محسوب خواهد شد.

ث - تصمین یا ضمانت: به مجموعه خدمات تعهد شده اعم از تامین قطعات، ‌خدمات فنی استاندارد و یا تعویض خودرو اعلام شده از طرف عرضه کننده به مصرف کننده مطابق مفاد این آیین نامه اطلاق می گرددکه در یک دوره زمانی یا طی مسافت مشخصی انجامن آنها به طور رایگان از سوی عرضه کننده تامین می‌گردد.

ج - ضمانت نامه: سندی است که توسط عرضه کننده به همراه خودرو تحویل مصرف کننده می گردد و در برگیرنده تعهدات دوران ضمانت و تعهد خدمات عرضه کننده می باشد در ضمانت نامه شرح قطعات مصرفی و استهلاکی که مشمول ضمانت نمی شود ذکر می گردد.

چ - خدمات تعهد شده: به مجموعه خدمات شامل تعمیرات، ‌تامین لوازم یدکی، پشتیبانی خدمات و اجرت المثل اطلاق می شود که انجام آن در یک دوره زمانی مشخص از سوی عرضه کننده تعهد می گردد.

ح - استفاده مطلوب از خودرو: استفاده از هر خودرو مطابق مشخصات اعلام شده از سوی عرضه کننده (رعایت تعداد سرنشین و مقدار بار تا ظرفیت مجاز، ‌شیوه نگهداری خودرو و نظایر آن) که در ضمانت نامه توضیح داده شده است می باشد.

خ - کتابچه راهنمای مصرف کنندگان: کتابچه‌ای است که حاوی مواردی از قبیل نحوه استفاده مطلوب از خودرو، متعلقات و تجهیزات همراه خودرو، فهرست تجهیزات و وسایل اضافی خودرو، بازدید های دوره‌ای، قانون و آیین نامه حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، ‌فهرست نمایندگی های مجاز شبکه فروش و خدمات پس از فروش می باشدو در زمان تحویل خودرو باید توسط عرضه کننده به مصرف کننده ارائه گردد.

د - تامین خودرو جایگزین مشابه: منظور از تامین خودروی جایگزین (فقط در دوران ضمانت) واگذاری خودرو مشابه و در صورت عدم امکان پرداخت خسارت خواب خودرو (توقف بلا استفاده خودرو) می باشد.

ذ - قیمت کارشناسی: قیمت کارشناسی خودرو براساس نظر کارشناسی رسمی دادگستری در رشته مرتبط خواهد بود.

ر- بازرس: شخصیت حقوقی است که توسط وزارت صنایع و معادن در مورد خودرو‌های ساخت داخلی و در مورد خودرو‌های وارداتی توسط وزارت بازگرانی برای نظارت بر عملکرد عرضه کننده، واسطه فروش، واسطه خدمات پس از فروش، ‌نمایندگی‌های مجاز، تهیه گزارش‌های ادواری/ موردی و ارائه به همراه اظهار نظر لازم به مراجع ذیربط (برای خودرو‌های ساخت داخل به وزارت صنایع و معادن و برای خودرو‌های وارداتی به وزارت بازرگانی معرفی می شود. هزینه‌های انجام بازرسی‌ها بر عهده عرضه کننده می باشد در صورتی که سازندگان خودرو داخلی اقدام به وارداتخودرو نمایند به جهت هماهنگی در انجام فرایند بازرسی بازرس موردنظر توسط وزارت صنایع و معادن معرفی خواهد شد.

ز - عیب: زیاده ‌نقیصه و یا تغییر حالتی است که موجب کاهش ارزش اقتصادی کالا و خدمات و یا عدم امکان استفاده متعارف از آن می گردد.

ژ-قطعات ایمنی خودرو‌ : قطعاتی که نقص یا عیب آنها موجب احتمال صدمه جسمی یا جانی اشخاص گردد.

ماده ۳- وزارت صنایع و معادن و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران موظفند فهرست قطعات مشمول استاندارد ملی و فهرست قطعات و عیوب امینی را تهیه و ابلاغ نمایند.

ماده ۴- عرضه کننده خودرو موظف است کتابچه راهنمای مصرف کنندگان اوراق ضمانت نامه به زبان فارسی، مشخصات خودرو، سند فروش، پرسشنامه ارزیابی رضایت مشتریان و نظر سنجی، ‌نام و نشانی نمایندگی های مجازدر سراسر کشور را در زمان تحویل خودرو به مصرف کننده تحویل نماید.

تبصره ۱- برای خودرو سبک و موتور سیکلت آموزش نحوه استفاده به مصرف کنندگان می تواند از طریق ارائه کتابچه یا لوح فشرده صورت پذیرد برای خودرو‌های سنگین علاوه بر موارد فوق برگزاری دوره‌های آموزش حضوری(حداقل دو ساعت) الزامی است.

تبصره ۲- رعایت ضوابط مندرج در کتابچه راهنمای مصرف کننده برای مصرف کننده الزامی است

ماده ۵- حداقل دوره تضمین برای خودرو‌های سبک(سواری، وانت، دو دیفرانسیل و ون) از تاریخ تحویل به مصرف کننده دو سال یا کارکردی برابر ۴۰۰۰۰ کیلومتر هر کدام زودتر فرا برسد و برای خودرو‌های وارداتی پنج سال یا ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر هر کدام زودتر فرا برسد و برای خودرو‌های سنگین (مینی بوس، ‌میدی باس، ‌اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده) از تاریخ تحویل به مصرف کننده سه سال یا کارکردی برابر ۲۰۰.۰۰۰ کیلومتر هر کدام زودتر فرا برسد و برای موتور سیکلت از تاریخ تحویل به مصرف کننده شش ماه می باشد.

تبصره ۱- عرضه کننده می تواند براساس سیاست تجاری خود و به منظور ارتقا رضایت مندی مصرف کننده نسبت به افزایش دوره ضمانت با تعهدات مربوطه اقدام نماید که در این صورت جزییات شرایط آن باید به ظور شفاف به مصرف کننده اعلام گردد.

تبصره ۲- ضمانت رنگ برای خودرو‌های سبک حداقل سه سال و برای خودرو‌های سنگین حداقل هجده ماه می‌باشد.

تبصره ۳- اقلام ضمانت در خودرو شامل مواد و قطعات مصرفی از قبیل روغن، ‌مایع خنک کننده و نظایر آن و استهلاک قطعات استهلاکی از قبیل لنت ترمز، تیغه برف پاک کن، ‌صفحه کلاچ و نظایر آن به جز اقلام مصرفی که از طرف عرضه کننده تضمین گردیده است نمی‌باشد .

تبصره ۴- تعویض قطعات مصرفی و قطعات استهلاکی که ناشی از عیب موجود در هر یک از مجموعه های خودرو باشد بر عهده عرضه کننده بوده و مشمول تضمین می‌گردد.

تبصره ۵- تعمیر خودرو یا تعویض قطعات ناشی از خسارت حاصل از حادثه یا تصادف به وجود آمده که به علت ایرادات فنی خودرو نباشد مشمول ضمانت نمی‌گردد.

ماده ۶- عرضه کنندگان موظف به تهیه و راه اندازی سامانه‌ای می‌باشند که به کمک آن مصرف کنندگان در صورت تمایل بتوانند قبلاز مراجعه به نمایندگی های مجاز از طریق ارتباط با آن زمان و محل مراجعه خود را مشخص نمایند در صورتی که مصرف کننده تاکید بر پذیرش در نمایندگی خاصی را داشته باشد عرضه کننده باید در اولین زمان ممکن نسبت به این موضوع اقدام نماید.

ماده ۷- در دوران ضمانت، ‌نمایندگی های مجاز موظف به پذیرش کلیه خودرو‌های تحت مسئولیت می باشند شرح خدمات انجام شده و لیست قطعات عویض شده باید به صورت کتبی به مصرف کننده تحویل گردد.

ماده ۸- چنانچه رفع عیوب خودرو تحت ضمانت که ناشی از خسارت حاصل از حادثه و یا تصادف نباشد بیش از دو روز کاری طول بکشد واسطه خدمات پس از فوش موظف به تامین خودرو مشابه جایگزین و در صورت عدم امکان پرداخت خسارت خواب خودرو به شرح ماده ۱۰ این آیین نامه می‌باشد.

تبصره - چنانچه عیوب موجود در هر یک از مجموعه های خودرو به تشخیص کارشناس فنی راهنمایی و رانندگی سبب بروز جادثه و یا تصادف شده باشد خدمات مربوطه مشمول ضوابط انی ماده بوده و بر عهده عرضه کننده می‌باشد.

ماده ۹- مدت زمان خواب خودرو برای پرداخت خسارت بعد از دو روز کاری برای کلیه روز‌های توقف خودرو در نمایندگی اعم از تعطیل و غیر تعطیل بدون در نظر گرفتن فرآیند‌های داخلی عرضه کننده واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز شروع و در روزی که نمایندگی مجاز پس از انجام تعمیرات لازم آمادگی تحویل خودرو به مصرف کننده را اعلام می نماید خاتمه می یابد.

تبصره - در صورت مراجعه مصرف کننده به همان نمایندگی مجاز ویا هر یک از نمایندگی های دیگر برای بار دوم برای رفع ایراد تکراری زمان خواب خودرو از بدو تاریخ پذیرش خودرو برای پرداخت خسارت محاسبه می‌گردد.

ماده ۱۰- ضوابط پرداخت خسارت خواب خودرو (به استثنای خسارات ناشی از موارد حادثه و تصادف) به صورت زیر می‌باشد:

الف - خودرو‌های سواری : برای توقف کلیه خودرو‌های سواری از زمان تحویل خودرو به نمایندگی به ازای هر روز توقف مازاد بر دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات که قبلاً از سوی بازرس مورد تایید قرار گرفته است به مقدار پانزده ده هزارم (۰.۰۰۱۵) قیمت‌های اعلامی فروش محصول توسط تولید کننده یا عغرضه کننده مصرف کننده پرداخت می شود.

ب - خودرو‌های عمومی (تاکسی، ‌وانت و ون) برای توقف کلیه خودرو‌های عمومی از زمان تحویل خودرو به نمایندگی به ازای هر روز توقف مازاد بر دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیرات که قبلاً‌از سوی بازرس مورد تایید قرار گرفته است به مقدار بیست دههزارم (۰.۰۰۲۰) بهای خودرو توسط عرضه کننده به مصرف کننده پرداخت می شود.

ج - خودرو‌های سنگین (مینی‌بوس، میدی باس، اتوبوس، کامیونت، کامیون و کشنده) : برای توقف کلیه خودرو‌های سنگین به ازای هر روز توقف مازاد بر دو روز کاری یا زمان استاندارد تعمیران که قبلاً‌از سوی بازرس مورد تایید قرار گرفته است به مقدار یک هزارم (۰.۰۰۱) بهای خودرو توسط عرضه کننده به مصرف کننده پرداخت می شود.

د - موتور سیکلت : برای توقف انواع موتور سیکلت به ازای هر روز توقف مازاد بر دو روز کاری به مقدار یک هزارم (۰.۰۰۱) بهای موتور سیکلت (حداقل مبلغ پانزده هزار (۱۵.۰۰۰) ریال به ازای هر روز توسط عرضه کننده به مصرف کننده پرداخت می شود.

تبصره ۱- در صورت توقف خودرو‌ی سنگین بیش از یک ماه به طول انجامد، با موافقت کتبی مصرف کننده برای هر روز توقف خودرو مازاد بر یک ماه عرضه کننده ملزم به پرداخت دو ده هزارم (۰.۰۰۰۲) بهای خودرو علاوه بر مقدار قبلی می‌باشد.

تبصره ۲- در خصوص پرداخت خسارت خواب خودرو عرضه کننده می تواند از طریق واسطه خدمات پس از فروش خودرو اقدام نماید.

ماده ۱۱- چنانچه مصرف کننده در دوران ضمانت به نمایندگی مجاز مراجعه نماید و رفع کامل ایرادات خودرو تحت هر شرایطی در مدت زمان باقیمانده از دوره ضمانت خودرو برای نمایندگی مجاز مقدور نباشد عرضه کننده یا واسطه خدمات پس از فروش موظف است ضمن الزام نمایندگی مجاز به اعلام کتبی موضوع به مصرف کننده ترتیبی اتخاد نماید که خودرو در اولین فرصت ممکن تحت شرایط ضمانت رفع نقض گردد تضمین تعمیرات انجام شده براساس ماده ۱۶ این آیین نامه الزامی می باشد.

تبصره - کلیه خدمات ارایه شده در دوران ضمانت از جمله تعمیرات اشاره شده در این ماده مشمول ضمانت مورد اشاره در ماده ۱۶ این آیین نامه می باشد.

ماده ۱۲- عرضه کننده موظف است در صورتی که مدت خواب خدرو مطابق ترتیبات ماده ۹ بیش از یک ماده باشد مدت یاد شده را به زمان دوره تضمین خودرو مربوطه اضافه نماید.

تبصره: در دوران ضمانت هزینه‌های بارگیری و حمل خودرو‌های در راه مانده و غیر قابل تعمیر به استثناء موارد تصادفی بر عهده عرضه کننده می باشد.

ماده ۱۳- حداقل مدت زمان تعهد خدمات شامل تامین کلیه قطعات یدکی و ارایه خدمات تعمیرات به مدت حداقل ده سال بعد از فروش آخرین دستگاه خودرو از نوع و مدل مربوطه توسط عرضه کننده می باشد.

ماده ۱۴- در دوران تعهد عرضه کننده واسطه خدمات پس از فروش و یا نمایندگی‌های مجاز موظف به پذیرش کلیه خودرو‌های تحت مسئولیتمی باشند صورت حساب مربوط به تعمیر و تعویض کلیه قطعات و مجموعه‌های معیوب گزارش شده توسط مصرف کننده باید براساس دستور العمل زمان استاندارد موضوع ماده ۱۵ تنظیم و به مصرف کننده ارایه گردد.

تبصره ۱- عرضه کننده، واسطه خدمات پس از فروش و یا نمایندگی های مجاز آن به موظف به پذیرش کلیه خودرو های وارداتی مشابه که دارای نمایندگی رسمی آن در کشور است می باشد و رعایت کلیه ضوابط انی آیین نامه و مقررات و زارت بازرگانی در این خصوص الزامی است .

تبصره ۲- عرضه کنندگان موظف به بکارگیری سامانه پذیر موضوع ماده ۶ برای دوران تعهد نیز می باشند.

ماده ۱۵- عرضه کننده باید نسبت به تدوین جدول زمان استاندارد تعمیرات و همچنین تعیین نرخ ساعت تعمیرات اقدام نماید و پس از تایید بازرس آن را به واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی های مجاز خود ابلاغ نماید تا صورتحساب مصرف کننده بر آن اساس صادر و به مصرف کننده تحویل شود عرضه کننده باید در نمایندگی های مجاز امکاناتی را فراهم نماید تا در صورت در خواست مصرف کننده امکان مقایسه صورتحساب صادره با جداول مذکور وجود داشته باشد.

ماده ۱۶- عرضه کننده موظف است نمایندگی های مجاز را ملزم نماید تا ضمن ارایه صورتحساب مندرج در ماده ۱۴ خدمات ارایه شده خود را به مدت دو ماه ویا ۳۰۰۰ کیلومتر هر کدام زودتر فرا برسد ضمانت نماید.

ماده ۱۷- نمایندگی مجاز تحت هعر شرایطی ملزم به پذیرش خودرو‌هایی که به دلیل موارد ایمنی قادر به تردد نیستند می باشد.

ماده ۱۸- اگر نمایندگی مجازتشخیص دهد علاوه بر عیوب مندرج در برگ پذیرش خودرو‌ دارای عیب دیگری است قبل از تعمیر آن باید با مصرف کننده تماس گرفته و از او جهت انجام تعمیر کسب تکلیف نماید.

تبصره - در دوران تعهد نمایندگی مجاز باید داغی قطعات تعویضی را به مصف کننده تحویل دهد.

ماده ۱۹- چنانچه به تشخیص مراجع مقرر در این آیین نامه به علت استفاده از قطعات غیر استاندارد توسط عرضه کننده واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز و یا ناشی از عدم کیفیت تعمیرات و یا در صورت سهل انگاری خسارتی متوجه مصرف کننده گردد عرضه کننده موظف به جایگزین کردن قطعات استاندارد و رفع نقصان خدمات، بدون دریافت وجوه جبران خسارات وارده می باشد.

ماده ۲۰- ایجاد نمایندگی مجاز توسط عرضه کنندگان انواع خودرو مطابق ضوابط زیر می باشد:

الف - حداقل امکانات مورد نیاز نماینده رسمی بر حسب تعداد دستگاه خوردو های سبک به شرح جدول پیوست شماره ۱ که به مهر دفتر هیات دولت تایید شده است می باشد.

ب - عرضه کنندگان انواع خودرو های اتوبوس برون شهری کامیون و کشنده، جهت ارایه خدمات پس از فروش به مصرف کنندگان موظفند در هر یک از محور‌های اصلی جاده‌ای کشور به شرح جدول پیوست شماره ۲ که به مهر دفتر هیات دولت تایید شده است حداقل یک نمایندگی مجاز ایجاد نمایند.

ج - عرضه کنندگان انواع موتورسیکلت جهت ارایه خدمات پس از فروش به مصرف کنندگان موظفند در شهر‌های مراکز استان ها حداقل یک نمایندگی مجاز ایجاد یا اعلام نمایند.

تبصره - تعداد نمایندگی های مجاز و پراکندگی آنها در سطح استان‌ها شهر ها و محور های ارتباطی در کشور براساس پرامتر‌هایی نظیر تعداد خودرو‌هایعرضه شده ضریب مراجعه سالانه خودرو ها در دوران ضمانت و تعهد، مدت زمان توقف خهودرو‌ها در هر بار مراجعه به نمایندگی های مجاز و پراکندگی خودرو‌های عرضه شده توسط عرضه کنندگان محاسبه و براساس آن در صورتنیاز نسبت به توسعه شبکه نمایندگی های مجازاقدام خواهند نمود.

ماده ۲۱- شرایط و ضوابط کمی وکیفی ایجاد نمایندگی های مجاز و نحوه ارزیابی دوره‌ای نمایندگی های مذکور براساس دستور العملی خواهد بود که به تصویب وزیر صنایع و معادن می رسد.

تبصره - عرضه کننده تحت هیچ رایطی مجاز به جذب و بکارگیری نمایندگی های تحت پوشش خود یا هر یک از شرکت‌های عرضه کننده که براساس دستور العمل شرایط و ضوابط خدمات پس از فروش صنعت خودرو مردود شناخته شده و لغو دائم گردیده‌اند تا زمان انجام اصلاحات لازم و رسیدن به سطح کیفی قابل قبول نمی‌باشند.

ماده ۲۲- عرضه کننده خودرو‌باید نسبت به تهیه و ابلاغ ضوابط پذیرش، گردش کار خدمات قابل ارایه و ترخیص خودرو به نمایندگی مجاز درچارچوب شرایط ضوابط موضوع ماده ۲۱ و نظارت بر حسن اجرای آن اقدام نماید.

ماده ۲۳- نمایندگی مجاز موظف به نصب تابلوی رتبه نمایندگی و همچنین نصب تابلوی حقوق مشتریان به نحوی که قابل رویت مصرف کنندگان باشد در محل پذیرش می باشند تابلوی حقوق مشتریان توسط وزارت صنایع ومعادن در چارچوب ایین نامه تدوین و به عرضه کنندگان اعلام خواهد شد.

ماده ۲۴- عرضه کننده خودرو باید ضمن آموزش کارکنان خدمات پس از فروش و تعمیرگاه‌ها مستندات اجرایی لازم برای ارایه خدمات به هر محصول کلیه دستور العمل های فنی راهنمای تعمیراتی بخش‌های مختلف خودرو و آموزش استفاده از تجهیرات تخصصی را فرهم و از طریق واسطه خدمات پس از فروش به کلیه نمایندگی های مجاز ارایه نماید.

ماده ۲۵- عرضه کننده باید برای خودرو‌های جدید، ‌ ابزارآلات، ‌تجهیزات و قطعات یدکی مورد نیاز واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز را تامین و آموزش‌های لازم را به کارکنان فنی آنها قبل از شروع تحویل خودرو به مصرف کننده داده باشد.

ماده ۲۶- عرضه کننده موظف است سیستمی را برای تامین و توزیع به موقع قطعات یدکی مورد نیاز واسطه خدمات پس از فروش و نمایندگی مجاز آنها براساس ضوابطی که توسط وزارت صنایع و معادن ابلاغ می شود جهت ارایه به مصرف کنندگان طراحی و اجراه نماید.

ماده ۲۷- عرضه کننده خودرو موظف است سیستم ردیابی قطعات به ویژه قطعات ایمنی نصب شده بر روی خودرو ها را ایجاد نماید به طوری که در صورت تشخیص وجود نقص فنی در هر گروه از قطعات نصب شده که باعث بروز خسارت شده باشد امکان فراخوان خودرو‌های مربوطه و بر طرف نمودن نقص مزبور وجود داشته باشد.

ماده ۲۸- واسطه فروش و خدمات پس از فروش موظف است نظام رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان را در شرکت و کلیه نمایندگی های مجاز مستقر نمایند و گزارش عملکرد دوره ای خود را به مراجغ ذی ربط ارسال نماید.

تبصره - در نظام فوق الذکر مدت زمان تعیین تکلیف نهایی شکایت مصرف کننده از زمان وصول شکایت توسط عرضه کننده یا واسطه خدمات پس از فروش نباید از ۲۰ روز تجاوز نماید.

ماده ۲۹- واسطه فروش و خدمات پس از فروش باید سامانه‌ای را برای پرداخت هزینه‌های خسارات وارده به مصرف کننده همزمان با راه اندازی مستقر و اجرا نماید.

ماده ۳۰- عرضه کنندگان باید نسبت به استقرار شبکه اطلاعاتی رایانه‌ای بین واسطه فروش خدمات پس از فروش و کلیه نمایندگی های مجاز و آموزش عملی کارکنان آنها در زمینه بکارگیری آن اقدام نمایند تا علاوه بر نحاسبه مدت خواب خودرو لیست قطعات مصرفی بر روی هر خودرو و صورتحساب هر مصرف کننده برای بازرس قابل دسترسی باشد.

ماده ۳۱- واسطه فروش و خدمات پس از فروش موظف است نظام نظرسنجی از مراجعیت کلیه نمایندگی های مجاز را تحت نظر سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگانتدوین و در بازه‌های زمانی به اجرا در آورد و براساس نتایج حاصله اقدامات اصلاحی موثر را اعمال نماید.

ماده ۳۲- واسطه فروش و خدمات پس از فروش موظف است سیستم نظارت بر نمایندگی های مجاز را براساس وظایف تعیین شده در این قانون آیین نامه مربوطه و دستور العمل های ابلاغی مراجع ذیاربط مذکور در این آیین نامه ایجاد و در بازه‌های زمانی مشخص اجرا نماید

تبصره ۱- واسطه فروش و خدمات پس از فروش موظف است دستور العمل اعطا و لغو نمایندگی ها را با معیار ‌های مشخ شده ابلاغی مراجع ذیربط تهیه و اجرا نمایند.

تبصره ۲- واسطه فروش و خدمات پس از فروش باید نام و نشانی کلیه نمایندگی های مجازخود را به همراه سایر مشخصات در خواستی جهت ارزیابی عملکرد آنها به بازرس معرفی نماید.

ماده ۳۳- عرضه کنندگان خودرو موظف هستند رضایت مصرف کننده را از خدمات ارایه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تامین نمایند چنانچه رضایت مصرف کننده تامین نشود وی بدوا می تواند شکایت خود را در مور خودرو‌های ساخت داخل به وزارت صنایع و معادن و در مورد خودرو های وارداتی به وزارت بازرگانی تسلیم نماید شکایت مصرف کننده از سوی مرجع ذی ربط ظرف سی روز مورد رسیدگی قرار می گیرد و در صورت عدم حل و فصل موضوع هر یک از طرفین می‌توانند به هیات حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه کننده خودرو کارشناس رسمی دادسگتری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمایند و مرجع حل اختلاف موظف است ظرف بیست روز از تاریخ دریافت شکایت به موضوع رسیدگی و نسبت به حل اختلاف اقدام نماید در صورت اعتراض هر یک از طرفین به صورتجلسه حل اختلاف خواسته در دادگاه صالحه قابل پیگیری خواهد بود.

تبصره - کلیه نهاد‌ها و سازمان‌هایی که مصرف کنندگان جهت طرح شکایت به آنها مراجعه می نمایند موظفند شکایت مصرف کننده را در مورد خودرو‌های ساخت داخل به وزارت صنایع و معادن و در مورد خودرو‌های وارداتی به وزارت بازرگانی (سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان) ارسال نماید.

ماده ۳۴- مسئولیت اجرایی مفاد این آیین نامه بر عهده عرضه کننده خودرو می باشد.

ماده ۳۵- نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه بر عهده وزارت صنایع و معادن و برای خودرو‌های وارداتی با هماهنگی وزارت بازرگانی می‌باشد.

ماده ۳۶- ارزیابی های ادواری عرضه کنندگان خودرو واسطه های فروش، ‌واسطه‌های خدمات پس از فروش، ‌نمایندگی مجاز و ارایه گزارش‌های ادواری موردی به عهده بازرس که برای خودرو‌های ساخت داخل توسط وزارت صنایع ومعادن و برای خودرو‌های وارداتی با هماهنگی وزارت بازرگانی تعیین می گردد می باشد جمع بندی گزارش‌ها و ارایه آن به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر عهده وزارت صنایع و معادن می‌باشد.

ماده ۳۷ - مسئولیت رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان و جلب رضایت ایشان در مرحله اول بر عهده عرضه کننده می باشد در صورت بروز اختلفا بین عرضه کننده و مصرف کننده مراتب از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده ۳۳ این آیین نامه قابل پیگیری خواهد بود.

منبع: مهر

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 215 تاريخ : چهارشنبه 25 فروردين 1395 ساعت: 7:48

رئیس شورای رقابت با اشاره به وصول درخواست افزایش قیمت خودرو ابراز امیدواری کرد که شورای رقابت تا پایان فروردین ماه در این مورد جلسه شورا را برگزار کند.

رئیس شورای رقابت با اشاره به وصول درخواست افزایش قیمت خودرو ابراز امیدواری کرد که شورای رقابت تا پایان فروردین ماه در این مورد جلسه شورا را برگزار کند.

رضا شیوا گفت: خودروسازان اخیر درخواستی برای اصلاح قیمت برخی محصولات خود به شورای رقابت ارسال کرده‌اند که در نظر داریم جلسه‌ای را تا دو هفته آینده برای بررسی درخواست آنها برگزار کنیم.

رئیس شورای رقابت افزود: خودروسازان معتقدند که صنعت خودرو ایران در حال حاضر با توجه به فعالیت چند خودروساز از حالت انحصاری بیرون آمده است اما ما معتقدیم که هنوز در تولید خودروهای زیر 1500 سی‌سی انحصار وجود دارد و خودروسازان داخلی نتوانسته‌اند این انحصار را از بین ببرند.

پیش از این داود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان ایران با اشاره به اینکه از سال 93 تا کنون هیچ مجوز افزایش قیمتی برای خودروسازان صادر نشده، گفته بود: واحدهای تولید کننده خودرو هم اکنون برخی خودروها را با ضرر و کمتر از قیمت تمام شده وارد بازار می کنند که به نظر می‌رسد بهتر است در قیمت آنها اصلاحاتی صورت گیرد.

او در خصوص میزان افزایش قیمت‌ها در سال 95 افزوده بود: در سال 93 شورای رقابت با افزایش 3 درصدی قیمت خودروها موافقت کرد که به نظر می‌رسد با توجه به تثبیت قیمت در دو سال گذشته بهتر است برای سال 95 افزایش قیمتی متناسب با واقعیت‌های اقتصادی خودروسازان در نظر گیرد.

از نظر مدیر عامل ایران خودرو در دهه 60، تثبیت قیمت خودرو در طول سال‌های گذشته و دخالت برخی نهادهای قیمت‌گذاری سبب شده برخی خودروسازان بزرگ ما ضرری در حدود 5 هزار میلیارد تومان به خود ببینند و امروز به جایی برسند که توانایی پرداخت حقوق کارگران خود را نداشته باشند و در به در به دنبال منابع مالی بوده تا هزینه‌های جاری خود را بپردازند.

میرخانی گفته بود: سوال ما از شورای رقابت این است که در کجای دنیا دولت‌ها کالایی را که انحصاری نامیده می‌شود، قیمت‌گذاری می‌کنند؟ آیا دولت آمریکا برای گوشی های اپل که انحصاری است، به تعیین قیمت می‌پردازد؟

مشاور انجمن خودروسازان افزوده بود: شورای رقابت اعلام کرده اگر خودروسازان دو درصد بهره‌وری را در واحدهای خود به دست نیاورند، دو درصد از قیمت خودرو‌های تولیدی آنان کم خواهد کرد یا اینکه در صورت بالا نبردن کیفیت به کاهش قیمت محصولات آنها دست خواهد زد. سوال اینجاست که آیا شورای رقابت متولی بهره‌وری و کیفیت است که بخواهد در این خصوص تصمیم بگیرد؟

مشاور انجمن خودروسازان گفته بود: درخواستی که اخیرا از سوی خودروسازان به شورای رقابت ارسال شده در حقیقت می‌خواهد تورم انباشه تولید طی دو سال گذشته را در قیمت‌های سال 95 اعمال کند. در حقیقت خودروسازان با این افزایش قیمت قصد دارند تثبیت قیمت‌ها در دو سال گذشته و نرخ تورم تولید در سال 93 و 94 را جبران کنند.

منبع: خبرآنلاین

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 136 تاريخ : چهارشنبه 25 فروردين 1395 ساعت: 7:48

صنعت، معدن و تجارت، امسال بر خلاف سال‌های گذشته، تعرفه واردات قطعات خودرو را افزایش داد تا رسما پروژه حذف مونتاژ و به اصطلاح سی‌کی‌دی کاری را کلید بزند

صنعت، معدن و تجارت، امسال بر خلاف سال‌های گذشته، تعرفه واردات قطعات خودرو را افزایش داد تا رسما پروژه حذف مونتاژ و به اصطلاح سی‌کی‌دی کاری را کلید بزند

آن طور که در سایت سازمان توسعه تجارت آمده، تعرفه انواع قطعات خودرو بین پنج تا 26 درصد افزایش یافته و از ابتدای سال جدید، قطعات مربوطه با تعرفه جدید وارد کشور خواهند شد. این اتفاق در شرایطی رخ داده که وزارت صنعت معمولا تعرفه واردات قطعات را متناسب با تعرفه خودرو تغییر می‌دهد، اما این بار سنت‌شکنی کرده و با وجود ثبات تعرفه واردات خودرو، تعرفه قطعه را افزایش داده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت البته پیش‌تر بر حذف تدریجی سی‌کی‌دی کاری تاکید و حتی این موضوع را جزو الزامات قراردادهای خارجی خودروسازان داخلی آورده است، به نحوی که یکی از مباحث مهم در مذاکرات خودروسازان داخلی و خارجی، همین موضوع بوده است. طبق اعلام وزارت صنعت، خودروسازان خارجی که قصد حضور در ایران را دارند، باید تولید محصولات خود را در کشور با ساخت داخل حداقل 40 درصد آغاز کنند. به‌عنوان مثال، پژوی فرانسه با قبول همین پیش شرط توانست قرارداد خود با ایران خودرو را به امضا برساند. حالا ازآنجاکه امسال سال آغاز به کار دوباره خودروسازان خارجی در ایران است، وزارت صنعت نیز از همین ابتدا تعرفه واردات قطعات را بالا برده تا به‌نوعی خارجی‌ها را در عمل انجام شده قرار بدهد.

آن طور که از اظهارات مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برمی‌آید، این وزارتخانه روی ساخت داخل حداقل 40 درصدی اصرار داشته و از این راه می‌خواهد به‌نوعی خودروسازان داخلی را در برابر بحران‌های احتمالی آینده، بیمه کند. هدف وزارت صنعت، رساندن ساخت داخل قطعات خودروها (چه خودروهای فعلی و چه محصولات آینده) به بالاترین سطح ممکن است، تا اگر اتفاقاتی شبیه تحریم رخ داد، تولید آسیبی جدی (مانند آنچه طی سال‌های 91 و 92 به‌دلیل تشدید تحریم‌ها و خروج خودروسازان خارجی از ایران رخ داد) نبیند. آن طور که عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران می‌گوید، پیشنهاد انجمن قطعه‌سازان به وزارت صنعت، افزایش تعرفه تا مرز 32 درصد بوده، زیرا مثلا تعرفه فولاد 20 درصد در نظر گرفته شده است؛ بنابراین باز هم تهیه مواد فولادی از خارج، به‌صرفه‌تر از تامین از داخل است. به گفته محمدرضا نجفی‌منش، اصلی ترین هدف وزارت صنعت،معدن و تجارت از بالا بردن تعرفه واردات قطعه، سوق دادن خودروسازان به سمت تامین قطعه از قطعه‌سازان داخلی و در نهایت، حرکت سریع‌تر به سمت حذف مونتاژکاری و سی‌کی‌دی کاری است.

هل دادن چینی‌ها به سمت داخلی‌سازی

وزارت صنعت اما در کنار اینکه می‌خواهد سیاست ساخت داخل 40 درصدی خود را به‌واسطه افزایش تعرفه واردات قطعات، پیش ببرد، هدف دیگری نیز از این کار (بالا بردن تعرفه) دارد و آن، سوق دادن خودروسازان بخش خصوصی به سمت داخلی‌سازی هرچه بیشتر است. در حال حاضر بخش خصوصی خودروسازی ایران را به‌نوعی شرکت‌های چینی در دست گرفته‌اند، شرکت‌هایی که بیشتر قطعات موردنیازشان را از شرکت‌های قطعه‌ساز خودی تامین و چندان میلی به داخلی‌سازی و استفاده از قطعات ایرانی ندارند. به‌عبارت بهتر، بخش خصوصی خودروسازی کشور به پایگاه چینی‌ها تبدیل شده و آنها بدون سرمایه‌گذاری خاصی در داخلی‌سازی، قطعات تولید شده در چین را راهی خطوط تولیدشان در ایران می‌کنند. این یعنی، بخش خصوصی صنعت خودرو کشور عملا نقش چندانی در افزایش تیراژ و درآمد قطعه‌سازی داخلی نداشته و بیشتر به کام قطعه‌سازان چینی است. از همین رو، یکی از اهداف وزارت صنعت در بالا بردن تعرفه واردات قطعات، می‌تواند به‌نوعی پایان دادن به این سیاست چینی‌ها باشد.

در این مورد، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران می‌گوید:طبعا یکی از اهداف وزارت صنعت، معدن و تجارت از افزایش تعرفه قطعات، محدود کردن مونتاژکاری شرکت‌های چینی در ایران نیز است. نجفی‌منش با اشاره به اینکه هدف کلی وزارت صنعت از افزایش تعرفه قطعات، جمع کردن سی‌کی‌دی کاری است، می‌افزاید: حالا که تعرفه واردات قطعه افزایش یافته، تامین قطعه از قطعه‌سازان ایرانی (برای خودروسازان بخش خصوصی کشور) به‌صرفه‌تر است. به گفته وی، سیاست جدید وزارت صنعت (افزایش تعرفه واردات قطعه)، خودروسازان بخش خصوصی به خصوص چینی‌ها را (بابت کنترل هزینه تولید) به سمت قطعه‌سازان ایرانی سوق خواهد داد. نجفی‌منش اما در پاسخ به این پرسش که افزایش تعرفه واردات قطعه چه تاثیری روی قیمت خودروهای داخلی در سال جاری خواهد داشت، تاکید می‌کند: اگر خودروسازان از قطعات داخلی استفاده کنند، افزایش قیمتی نخواهیم داشت، اما اگر همچنان میل بر تامین از خارج باشد، با توجه به افزایش تعرفه، هزینه تولید آنها بالا خواهد رفت.

ادامه حمایت از قطعه‌سازان؟

با توجه به اظهارات نجفی‌منش، مشخص می‌شود وزارت صنعت می‌خواهد از ناحیه بالا بردن تعرفه واردات قطعه، از شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی نیز حمایت کند. این در شرایطی است که کارشناسان هشدار می‌دهند در این ماجرا مرز بین حمایت و انحصار، بسیار باریک بوده و نباید طوری عمل شود که صنعت قطعه نیز در دام انحصار بیفتد. به‌عبارت بهتر، افزایش تعرفه واردات سبب ترغیب خودروسازان به استفاده از قطعات داخلی خواهد شد، حال آنکه به اعتقاد مسوولان صنعت خودرو، قطعه‌سازی کشور نتوانسته در این سال‌ها خود را با دانش فنی و تکنولوژی روز دنیا هماهنگ کند. 

هرچند مسائل و محدودیت‌هایی مانند تحریم، در این ناهماهنگی موثر بوده، اما به هر حال قطعه‌سازان نیز چندان میلی به سرمایه‌گذاری و توسعه، از خود نشان نداده‌اند و از همین رو بیم آن می‌رود که افزایش تعرفه، به وضع کنونی آنها تداوم ببخشد. در این مورد، فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت علاوه‌بر اهداف مربوط به ساخت داخل 40 درصدی و حذف سی‌کی‌دی کاری، به‌دنبال حمایت از قطعه‌سازان داخلی نیز هست که اگر این ماجرا را خوب مدیریت نکند، ممکن است به‌نوعی در دام حمایت انحصاری از قطعه‌سازان داخلی بیفتد.

منبع: خبرآنلاین

مجله ماشین...
ما را در سایت مجله ماشین دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان machinemag بازدید : 97 تاريخ : چهارشنبه 25 فروردين 1395 ساعت: 7:48